Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorŞenol, Ali
dc.contributor.authorDündar, Sefa
dc.contributor.authorKaya, İbrahim
dc.contributor.authorGündüz, Nazan
dc.contributor.authorTemel, Hasan
dc.date.accessioned2015-07-31T10:30:08Z
dc.date.available2015-07-31T10:30:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationŞenol, A., Dündar, S. ve Kaya, İ. (2015). Investigation of Secondary School Mathematics Teachers' Opinions on Mathematics Fear. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 653-672.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1021
dc.description.abstractThe aim of this study is to reveal the reasons for students’ fears towards mathematics by teachers’ points of view. Within this purpose, case study that is among qualitative research methods was used in the study. The participants of the study were 39 secondary school mathematics teachers working at schools in 2014-2015 academic year and while determining the participants purposive sampling was used. As data collection tool semi-structured questionnaire was used. The data were analyzed based on content analysis and as a result of the data analysis, the reasons for students’ apathy and fears towards mathematics were classified under categories such as environment, teacher, student and course content. As a result of the study, most of the teachers expressed that students have mathematics fears and the reasons for that were concluded to result from students themselves first and then course content, teacher and environmental factors.en_US
dc.description.abstractYapılan çalışmada öğretmenler açısından öğrencilerin matematik dersine yönelik korku oluşturmalarının nedenlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada nitel yaklaşıma dayanan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2014-2015 eğitim öğretim yılında öğretmenlik yapan 39 ortaokul matematik öğretmeninden oluşmuş olup, bu öğretmenleri belirleme aşamasında amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış anket kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve neticede öğrencilerin matematiğe yönelik ilgisizlikleri ve korkularının nedenleri çevre, öğretmen, öğrenci ve ders içeriği kategorileri altında sınıflandırılmıştır. Yapılan çalışmanın neticesinde öğretmenlerin büyük bir kısmı öğrencilerin matematik korkusuna sahip olduğu yönünde görüş bildirmiş olup, buna sebep olarak başta öğrencinin kendisinden kaynaklanan nedenlerin geldiği, sonrasında ders içeriği, öğretmen ve çevresel faktörlerin etkili olduğu şeklinde sonuçlar elde edilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMathematics fearsen_US
dc.subjectAnxietyen_US
dc.subjectMathematics teacheren_US
dc.subjectMathematics educationen_US
dc.subjectMatematik korkusuen_US
dc.subjectKaygıen_US
dc.subjectMatematik öğretmenien_US
dc.subjectMatematik eğitmien_US
dc.titleInvestigation of Secondary School Mathematics Teachers' Opinions on Mathematics Fearen_US
dc.title.alternativeOrtaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematik Korkusu İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR171075en_US
dc.authoridTR11244en_US
dc.authoridTR30339en_US
dc.authoridTR118378en_US
dc.authoridTR12220en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record