Investigation of Secondary School Mathematics Teachers' Opinions on Mathematics Fear
Citation
Şenol, A., Dündar, S. ve Kaya, İ. (2015). Investigation of Secondary School Mathematics Teachers' Opinions on Mathematics Fear. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 653-672.Abstract
The aim of this study is to reveal the reasons for students’ fears towards mathematics by teachers’ points of view. Within this purpose, case study that is among qualitative research methods was used in the study. The participants of the study were 39 secondary school mathematics teachers working at schools in 2014-2015 academic year and while determining the participants purposive sampling was used. As data collection tool semi-structured questionnaire was used. The data were analyzed based on content analysis and as a result of the data analysis, the reasons for students’ apathy and fears towards mathematics were classified under categories such as environment, teacher, student and course content. As a result of the study, most of the teachers expressed that students have mathematics fears and the reasons for that were concluded to result from students themselves first and then course content, teacher and environmental factors. Yapılan çalışmada öğretmenler açısından öğrencilerin matematik dersine yönelik korku oluşturmalarının nedenlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada nitel yaklaşıma dayanan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2014-2015 eğitim öğretim yılında öğretmenlik yapan 39 ortaokul matematik öğretmeninden oluşmuş olup, bu öğretmenleri belirleme aşamasında amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış anket kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve neticede öğrencilerin matematiğe yönelik ilgisizlikleri ve korkularının nedenleri çevre, öğretmen, öğrenci ve ders içeriği kategorileri altında sınıflandırılmıştır. Yapılan çalışmanın neticesinde öğretmenlerin büyük bir kısmı öğrencilerin matematik korkusuna sahip olduğu yönünde görüş bildirmiş olup, buna sebep olarak başta öğrencinin kendisinden kaynaklanan nedenlerin geldiği, sonrasında ders içeriği, öğretmen ve çevresel faktörlerin etkili olduğu şeklinde sonuçlar elde edilmiştir.
Collections
The following license files are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Knowledge of Mathematics Teacher-Candidates About The Concept of Slope
Dündar, Sefa (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2015)The concept of slope is one of the prerequisites of some topics in mathematics. Prerequisites are thought as important for conceptualization of mathematical concepts. The aim of this study is to reveal conceptual knowledge ... -
Why Should The Mathematics History be Used in Mathematics Education?
Dündar, Sefa; Çakıroğlu, Mustafa (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2014)Mathematics education does not only include teaching numbers, calculations and theorems but also it is a part of the solution to the problems of society and the history of humanity. Story and history must be employed in ... -
Okul öncesi eğitimi alan 48-66 aylık çocukların matematik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
Avci, Kerem (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)Bu çalışma, Balıkesir il merkezinde okul öncesi eğitimi alan 48-66 aylık çocukların matematik becerilerin cinsiyet, yaş , sağ el-sol el kullanımı, doğum sırası, ailenin sosyoekonomik düzeyi ve okul öncesi eğitimi alma ...