Why Should The Mathematics History be Used in Mathematics Education?
Citation
Dündar,S. ve Çakıroğlu, M. (2014). Matematik Tarihi Matematik Eğitiminde Neden Kullanılmalı?. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 522-534.Abstract
Mathematics education does not only include teaching numbers, calculations and theorems but also it is a part of the solution to the problems of society and the history of humanity. Story and history must be employed in mathematics education in case of boosting mathematics interest. Indeed, stories act as ‘glue’ between memory and knowledge in cognitive learning process. To learn means learning the cause of something. Accordingly, history of mathematics transfers the why of mathematics. This qualitative research methodic study was carried out with 114 elementary education teacher candidates who are studying at faculty of education department in a state university, in the fall semester of the 2013-2014 academic year. As a result of the study, it considerably emerged that integrating the history of mathematics into math lessons is clearly required. Matematik eğitimi sadece sayıların, hesaplamaların, teoremlerin ve formüllerin öğretilmesi değil insanlık tarihinin, toplum problemlerinin çözümünün bir parçasıdır. Hevesli, öğrenme merakı içinde olan çocuklara matematiği anlatırken sevdirmek için onlara ‘history’ ve ‘story’ (tarih ve hikâye) de anlatmak gerekir. Bilişsel öğrenme süreçleri içinde önemli bir yer tutan hikâyeler adeta bilgiyle bellek arasında ‘tutkal’ görevi görür. Öğrenmek, bir şeyin nedenini öğrenmektir. Matematik tarihi de matematiğin ‘nedenini’ aktarır. Bu çalışma 2013-2014 öğretim yılının güz dönemi bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören ilköğretim bölümü 114 sınıf öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma nitel yöntemlerden durum çalışmasını içermektedir. Çalışmanın sonucunda, matematik tarihinin matematik derslerine entegre olmasının gerekliliği nedenleriyle ortaya çıkmıştır.
Collections
The following license files are associated with this item: