Analyzing Middle School Students’ Figural Pattern Generating Strategies Dependıng on a Linear Number Pattern
Citation
Kılıç, Ç. (2016). Analyzing Middle School Students’ Figural Pattern Generating Strategies Dependıng on a Linear Number Pattern. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, 1205-1230.Abstract
In this study strategies used by middle school students while creating figural patterns based on a linear number pattern and figural pattern types that created by partcipants was investigated. In total, 474 middle school students attended to study. Case study method was used for data collection. Data were collected from a pattern task, in which participants were asked to generate figural patterns based on a 3,5,7,9,11,... linear number pattern. The obtained data were analysed at two levels. The results of the study indicated that participants produced different figural patterns and used different figural pattern generating strategies. The nature of the strategies that participants used was both visual and non-visual. Most of the participants preferred counting strategy while creating figural patterns. Moreover, in that study in addition to counting strategy, determining a figure+counting, recursive, drawing, explicit and chunking the numbers strategies were used. During the generating figural patterns, some of the participants had issues. Keywords: number pattern, figural pattern, linear pattern, pattern generating strategy. Bu çalıGmada, ortaokul öğrencilerinin lineer sayı örüntüsüne bağlı olarak Gekil örüntüsü oluGtururken kullandıkları stratejiler ve oluGturdukları Gekil örüntü tipleri araGtırılmıGtır. ÇalıGmaya toplam 474 ortaokul öğrencisi katılmıGtır. Veri toplamada durum çalıGması yöntemi kullanılmıGtır. ÇalıGmanın verileri öğrencilerin 3,5,7,9,11,.. sayı örüntüsüne bağlı olarak Gekil örüntüsü oluGturmalarının istenildiği örüntü görevi ile toplanmıGtır. Veriler iki aGamada analiz edilmiGtir. ÇalıGmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında, katılımcıların farklı Gekil örüntüleri oluGturdukları ve farklı Gekil örüntü oluGturma stratejilerini kullandıkları belirlenmiGtir. Katılımcıların kullandıkları stratejiler, hem görsel, hem de görsel olmayan yapıya sahip stratejilerdir. Katılımcıların çoğunluğu Gekil örüntüsü oluGtururken sayma stratejisini tercih etmiGlerdir. Ayrıca sayma stratejisinin yanı sıra Gekil belirleme+sayma, yinelemeli, çizme, belirgin ve sayıları parçalama stratejilerini de kullandıkları belirlenmiGtir. gekil örüntüsü oluGtururken katılımcılardan bazılarının sorun yaGadıkları da görülmüGtür.
Collections
The following license files are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Analysis of methylation patterns of some tumor suppressor genes in non-small cell lung cancer using the multiplex ligation-dependent probe amplification [MLPA] method
Uludağ, Ahmet; Artan, Sevilhan; Tepeli, Emre; Büyükpınarbaşılı, Nur; Müslümanoğlu, M. Hamza; Özdemir, Muhsin; Öznur, Murat; Aslan, Hüseyin; Çilingir, Oğuz (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2013-05)[No Abstract Available] -
Parenting Patterns in Turkey: The associations with Academic Achievement and Self-Esteem
Gözü, Hamide (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2019-06)Family parenting patterns and child developmental outcomes have been examined in several studies in Western countries. Research shows mixed results on whether mothers and fathers under the same roof display congruent or ... -
Spatio-Temporal Patterns of Abundance and Biomass of Parapenaeus longirostris (Lucas, 1846) in the Sea of Marmara, Turkey
İnceoğlu, Haşim; İşmen, Ali; İhsanoğlu, Mukadder Arslan; Kocabaş, Engin; Daban, İsmail Burak; Çardak, Mine; Şirin, Murat; Yığın, Cahide Ciğdem (İstanbul University Faculty of Aquatic Sciences, 2021)The present research study investigated the catch-per-unit-effort (CPUE, kg/h) and biomass of Parapenaeus longirostris in consideration of three parameters, i.e. seasons, regions, and depth levels. Beam trawls were used ...