The Effect of Multimedia Software Course on Student Attitudes
Citation
Yünkül, E. ve Er, K. (2014).The Effect of Multimedia Software Course on Student Attitudes. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 316-330.Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of multimedia software (MS) developed according to ADDIE Instructional Design Model on attitudes of students, who took the course Instructional Principles and Methods (IPM) in the department of Computer Education and Instructional Technologies (CEIT). In addition, students’ attitudes toward IPM course were examined according to graduated school and gender. Second grade 41 students in the department of CEIT in a state university in Turkey were selected as a sample population by using convenient sampling. This research was based on pre-test post-test quasi-experimental design with control group. Experimental and control groups were determined according to grade point averages of students. The experimental group was instructed by MS and the control group was instructed by traditional method. To investigate the attitudes of students towards the IPM course, IPM Attitude Scale was used before and after the experimental process. Finally, while there were not any differences in the attitudes of students in the both groups before experimental process, after experimental process the attitude of the students in experimental group were found to be more positive than the attitudes of students in control group. Bu çalışmanın amacı, ADDIE öğretim tasarımı modeline göre geliştirilen çoklu ortam yazılımının (ÇOY) öğrencilerin derse yönelik tutumlarına olan etkisini araştırmaktır. Bununla birlikte öğrencilerin mezun oldukları lise türü ve cinsiyetlerine göre derse yönelik tutumlarının değişimi incelenmiştir. Uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen araştırmanın çalışma kümesini, Türkiye’de bir devlet üniversitesinde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümünde ikinci sınıfta öğrenim gören 41 öğrenciden oluşturmaktadır. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Deneysel işlem öncesi öğrencilerin akademik ortalamaları göz önünde bulundurularak deney ve kontrol gruplarının denkleştirilmesi sağlanmıştır. Deney grubundaki öğrenenlere ÇOY ile öğretim, kontrol grubunda yer alan öğrenenlere ise geleneksel öğretim uygulanmıştır. Öğrencilerin derse yönelik tutumlarını deneysel işlem öncesi ve sonrasında belirlemek amacıyla ÖİY tutum ölçeği kulanılmıştır. Araştırma sonucunda, deney grubunda yer alan öğrenenlerinin kontrol grubunda yer alan öğrenenlere oranla derse yönelik tutumlarının daha olumlu olduğu belirlenmiştir.
Collections
The following license files are associated with this item: