Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÖzyurt, Özcan
dc.contributor.authorÖzyurt, Hacer
dc.date.accessioned2015-08-10T07:50:14Z
dc.date.available2015-08-10T07:50:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationÖzyurt, Ö. ve Özyurt, H. (2015). A Study for Determining Computer Programming Students' Attitudes Towards Programming and Their Programming Self-Efficacy. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (1), 51-67.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1058
dc.description.abstractThis study aimed at examining computer programming students’ attitudes towards programming and their programming self-efficacy as well as the relationship between them. The study was conducted in a university located in the north of Turkey in the spring semester of the 2013-2014 academic year. The research sample consisted of 325 students studying in three different Computer Programming programs of the Department of Computer Technologies affiliated to a vocational school of the above-mentioned university. The Attitude Scale toward Computer Programming (AStCP) and the Computer Programming Self-Efficacy Inventory (CPSEI) were used for data collection. The descriptive survey model was employed in the study. The data obtained in the study were analyzed via the Mann Whitney U-test, the Kruskal-Wallis test, and the Spearman Brown rho correlation coefficient. The research results indicated that the students generally had positive attitudes towards computer programming, and they had a medium-level programming self-efficacy. The attitudes of the students towards programming varied statistically significantly by gender, grade, and education type. Similarly, programming self-efficacy varied statistically by the aforementioned three variables. Finally, a positive medium relationship was found between the students’ attitudes towards programming and their self-efficacy.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada bilgisayar programcılığı öğrencilerinin programlamaya karşı tutumları, programlama öz-yeterlikleri ve bunlar arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2013-2014 bahar yarıyılında Türkiye’nin kuzey bölgesindeki bir üniversitede yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini bu üniversitenin bir Meslek Yüksekokulu’nun Bilgisayar Teknolojileri Bölümü’nün üç farklı bilgisayar programcılığı programındaki toplam 325 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Bilgisayar Programlamaya karşı Tutum Ölçeği (BPkTÖ) ve Bilgisayar Programlama Öz-yeterlik Ölçeği (BPÖYÖ) kullanılmıştır. Araştırma betimsel nitelikli tarama modelinde yürütülmüştür. Çalışmadan elde edilen veriler araştırma sorularının cevaplanmasına yönelik Mann Whitney U-testi, Kruskal-Wallis testi ve Spearman Brown sıra farkları korelasyon katsayısı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre öğrencilerin bilgisayar programlamaya karşı tutumları genel olarak olumlu iken programlama öz-yeterlikleri orta düzeydedir. Öğrencilerin programlamaya karşı tutumları cinsiyet, sınıf düzeyi ve öğrenim türü değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı fark taşımaktadır. Benzer şekilde programlama öz-yeterlik düzeyleri de bu üç değişkene göre istatistiksel olarak farklılaşmaktadır. Son olarak öğrencilerin programlamaya karşı tutum ve programlama öz-yeterlikleri arasında istatistiksel olarak pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAttitudes towards programmingen_US
dc.subjectProgramming self-efficacyen_US
dc.subjectComputer programmingen_US
dc.subjectVocational technical educationen_US
dc.subjectProgramlama tutumuen_US
dc.subjectProgramlama öz-yeterliğien_US
dc.subjectBilgisayar programlamaen_US
dc.subjectMesleki teknik eğitimen_US
dc.titleA Study for Determining Computer Programming Students' Attitudes Towards Programming and Their Programming Self-Efficacyen_US
dc.title.alternativeBilgisayar Programcılığı Öğrencilerinin Programlamaya Karşı Tutum ve Programlama Öz-Yeterliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışmaen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR25896en_US
dc.authoridTR39361en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record