dc.contributor.author | Bahar, Mehmet Ali | |
dc.contributor.author | Yüce, Kemal | |
dc.date.accessioned | 2016-10-20T11:02:01Z | |
dc.date.available | 2016-10-20T11:02:01Z | |
dc.date.issued | 2016-09 | |
dc.identifier.citation | Bahar, M. A. ve Yüce, K. (2016). A critical approach to using poetry in Turkish education according to reader reception aesthetic theory and semiotic. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (5), 993-1010. | en_US |
dc.identifier.issn | 1304-9496 | |
dc.identifier.uri | http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000193068/5000172416 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1583 | |
dc.description.abstract | There are two main aims in this study. The first aim is looking over of poetry educations’ quality and forms in Turkish education with the perspective of modern education and postmodern literary movement. Second aim of the present study is to contribute the highest level reception when reading the poems in the textbook used in the eighth grade. The starting points of this study have been the facts that our students’ reading abilities are not to be fit educational aims according to the PISA 2006 results and that literary and educational experts have negative observations about the literary qualities and methods used in evaluating the poems contained in Turkish textbook. In this study, poem’s language has been expalined by using semiotic methods to set an example fot the structural analyses of the poems, and in explaining the reader-focused approach a kind of synthesis has been used by adopting the views of the reception aesthetic theoreticians. The positive and the negative findings obtained at the end of this study have been enumerated and it has been suggested that in evaluating works of art having poetic quality like the technique of brain-storming ought to be used. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır: Türkçe eğitiminde şiir eğitiminin nitleik ve biçimlerini gözden geçirmek, incelenen ders kitabını kullanan sekizinci sınıf öğrencilerinin ders kitabındaki şiir metinlerini ulaGılabilecek en ileri düzeyde alımlamalarına katkı sağlamak. Çalışmanın çıkış noktasını öğrencilerimizin PISA 2006 sonuçlarına göre istenen düzeyde olmamaları, edebiyat ve eğitim uzmanlarının Türkçe derslerinde yer alan şiirlerin yazınsal nitelikleri ve değerlendirilme biçimleriyle ilgili olumsuz gözlemleridir. Çalışmada şiir türünden metinlerin yapısal çözümlemelerine örnek oluşturması için şiir dili gösterge bilim yöntemleri ile açıklanmış, okur odaklı yaklaşımın anlatılmasında Alımlama Estetiği kuramcılarının görüşleri temel alınarak bir tür birleşim yoluna gidilmiştir. Çalışma sonucunda ulaşılan olumlu ve olumsuz bulgular sıralanmış, şiir türünden eserlerin değerlendirilmesinde beyin fırtınası gibi tekniklerin kullanılması önerilmiştir | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | The kind of poem in Turkish education | en_US |
dc.subject | Reader response | en_US |
dc.subject | Semiotic | en_US |
dc.subject | Reading education | en_US |
dc.subject | Türkçe eğitiminde şiir türü | en_US |
dc.subject | Alımlama estetiği | en_US |
dc.subject | Gösterge bilim | en_US |
dc.subject | Okuma eğitimi | en_US |
dc.title | A critical approach to using poetry in Turkish education according to reader reception aesthetic theory and semiotic | en_US |
dc.title.alternative | Alımlama estetiği ve gösterge bilim açısından Türkçe eğitiminde şiir türünden metinlerden yararlanmaya eleştirel bir yaklaşım | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | y | en_US |
dc.authorid | y | en_US |
dc.relation.ispartof | Eğitimde Kuram ve Uygulama | en_US |
dc.department | [Belirlenecek] | en_US |
dc.institutionauthor | . . . | en_US |
dc.relation.publicationcategory | . . . | en_US |