Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorBahar, Mehmet Ali
dc.contributor.authorYüce, Kemal
dc.date.accessioned2016-10-20T11:02:01Z
dc.date.available2016-10-20T11:02:01Z
dc.date.issued2016-09
dc.identifier.citationBahar, M. A. ve Yüce, K. (2016). A critical approach to using poetry in Turkish education according to reader reception aesthetic theory and semiotic. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (5), 993-1010.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000193068/5000172416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1583
dc.description.abstractThere are two main aims in this study. The first aim is looking over of poetry educations’ quality and forms in Turkish education with the perspective of modern education and postmodern literary movement. Second aim of the present study is to contribute the highest level reception when reading the poems in the textbook used in the eighth grade. The starting points of this study have been the facts that our students’ reading abilities are not to be fit educational aims according to the PISA 2006 results and that literary and educational experts have negative observations about the literary qualities and methods used in evaluating the poems contained in Turkish textbook. In this study, poem’s language has been expalined by using semiotic methods to set an example fot the structural analyses of the poems, and in explaining the reader-focused approach a kind of synthesis has been used by adopting the views of the reception aesthetic theoreticians. The positive and the negative findings obtained at the end of this study have been enumerated and it has been suggested that in evaluating works of art having poetic quality like the technique of brain-storming ought to be used.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır: Türkçe eğitiminde şiir eğitiminin nitleik ve biçimlerini gözden geçirmek, incelenen ders kitabını kullanan sekizinci sınıf öğrencilerinin ders kitabındaki şiir metinlerini ulaGılabilecek en ileri düzeyde alımlamalarına katkı sağlamak. Çalışmanın çıkış noktasını öğrencilerimizin PISA 2006 sonuçlarına göre istenen düzeyde olmamaları, edebiyat ve eğitim uzmanlarının Türkçe derslerinde yer alan şiirlerin yazınsal nitelikleri ve değerlendirilme biçimleriyle ilgili olumsuz gözlemleridir. Çalışmada şiir türünden metinlerin yapısal çözümlemelerine örnek oluşturması için şiir dili gösterge bilim yöntemleri ile açıklanmış, okur odaklı yaklaşımın anlatılmasında Alımlama Estetiği kuramcılarının görüşleri temel alınarak bir tür birleşim yoluna gidilmiştir. Çalışma sonucunda ulaşılan olumlu ve olumsuz bulgular sıralanmış, şiir türünden eserlerin değerlendirilmesinde beyin fırtınası gibi tekniklerin kullanılması önerilmiştiren_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectThe kind of poem in Turkish educationen_US
dc.subjectReader responseen_US
dc.subjectSemioticen_US
dc.subjectReading educationen_US
dc.subjectTürkçe eğitiminde şiir türüen_US
dc.subjectAlımlama estetiğien_US
dc.subjectGösterge bilimen_US
dc.subjectOkuma eğitimien_US
dc.titleA critical approach to using poetry in Turkish education according to reader reception aesthetic theory and semioticen_US
dc.title.alternativeAlımlama estetiği ve gösterge bilim açısından Türkçe eğitiminde şiir türünden metinlerden yararlanmaya eleştirel bir yaklaşımen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridyen_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record