Turkish language teacher candidates’ perception towards teaching knowledge test
Citation
Şahin, Ç. ve Demir, F. (2016). Turkish language teacher candidates’ perception towards teaching knowledge test. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (4), 979-992.Abstract
The aim of this study is to put forward Turkish Language Teacher candidates’ perception towards teaching knowledge test. It is indicated that . Teaching knowledge test, composing the %50 of the score that is needed for teaching, is supposed to evaluate the understanding of teacher candidates about teaching knowledge courses. From this point perceptions and attitudes of teacher candidates for this exam is quite important. The pattern of this research in which qualitative research methods were used, is a case study. This study was carried out with twenty fourth grade teacher candidates studying at Canakkale Onsekiz Mart University. Semi-structured interview form was used as a data gathering form. The interview forms including five openended question were distrubuted to the students and asked to be answered . Analysis of obtained data was performed by using descriptive analysis and content analysis techniques. According to the results; many of the students studying Turkish language teaching came up with negative thoughts towards the teaching knowledge test. As the reasons for their negative thoughts they expressed that teaching knowledge test contains redundant information and it is too comprehensive and also it does not measure the teaching competence. And they made suggestions for teaching knowledge test in addition to these ideas. Bu araştırmanın amacı; Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik alan bilgisi sınavına yönelik algılarını ortaya koymaktır. Öğretmenlik için gerekli olan puanın %50’lik kısmını oluşturan alan bilgisi sınavının; öğretmen adaylarının alan dersleriyle ilgili bilgilerini ölçeceği belirtilmektedir. Bu açıdan öğretmen adaylarının bu sınava yönelik algı ve tutumları oldukça önemli görülmektedir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın deseni durum çalışmasıdır. Araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü son sınıfta öğrenim gören 20 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Beş adet açık uçlu sorunun bulunduğu görüşme formu öğrencilere dağıtılarak soruların cevaplanması istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılarak yapılmıştır. Ortaya çıkan sonuçlara göre Türkçe öğretmenliğinde öğrenim gören öğrencilerin birçoğu Türkçe Öğretmenliği alan sınavına yönelik olumsuz düşünceler ortaya koymuştur. Olumsuz düşüncelerinin nedeni olarak ise alan sınavının geniş kapsamlı olması, gereksiz bilgiler içermesi, öğretmenlik yeterliğini ölçmemesi gibi düşünceler belirtmişlerdir. Öğrenciler bu düşüncelerine ek olarak alan sınavına yönelik önerilerde bulunmuşlardır
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000196301/5000171337https://hdl.handle.net/20.500.12428/1581
Collections
The following license files are associated with this item: