Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorGüven, Sibel
dc.date.accessioned2016-10-19T12:29:45Z
dc.date.available2016-10-19T12:29:45Z
dc.date.issued2016-07
dc.identifier.citationGüven, S. (2016). Universities from 1933 reform to today and Turkish national education councils decisions. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (4), 928-944.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000193519/5000171244
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1578
dc.description.abstractIn this study we aimed to reveal the functionality of collaboration between Ministry Of National Education and board of higher education after the university reform of 1933. For this purpose, decrees, suggestions, and proposals of National Education Council regarding higher education between the years 1939-2016 are discussed with literature review. All of the National Education Councils took place between 1939 and 2016 are included into the study. Results showed that decrees that can solve educational problems and improve and enhance the system were taken in the councils. However most of the decrees were not realized, the higher education had been ignored even there is a lot of issues that needs to be discussed. Among 19 National Education Councils that are examined in 10 of them there are some decrees taken regarding higher education. It is seen that those decrees are mostly about teacher education and transition to higher education.en_US
dc.description.abstractAraştırmada, 1933 yılı üniversite reformundan bu yana milli eğitim bakanlığı ile yükseköğretim kurulu arasındaki işbirliğinin işlevselliğinin ortaya konulması amaçlanmış, bu nedenle 1939-2016 yılları arasında yapılmış olan Milli Eğitim Şûraları kapsamında, yükseköğretim ile ilgili karar öneri ve teklifler literatür taraması yöntemiyle tartışmaya açılarak ele alınmıştır. Araştırmaya 1939-2016 yılları arasında yapılan 19 Milli Eğitim Şûrasında alınan kararların tamamı dahil edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, şuralarda eğitim sorunlarını çözebilecek, sistemi geliştirecek ve iyileştirecek kararların alındığı, ancak birçoğunun uygulamaya geçmediği ya da kağıt üzerinde kaldığı; gerçekten üzerinde tartışılması gereken yükseköğretim ile ilgili kararların göz ardı edildiği görülmüştür. Araştırma kapsamında değerlendirilen 19 Millî Eğitim Şûrasının sadece 10’unda yükseköğretim ile ilgili kararlar alınmıştır. Bu kararların çoğunlukla, öğretmen yetiştirme ve yükseköğretime geçiş ile ilgili olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTurkish National Education Councilsen_US
dc.subjectHihger educationen_US
dc.subjectUniversityen_US
dc.subjectMilli Eğitim Şûralarıen_US
dc.subjectYükseköğretimen_US
dc.subjectÜniversiteen_US
dc.titleUniversities from 1933 reform to today and Turkish national education councils decisionsen_US
dc.title.alternative1933 yılı reformundan günümüze üniversiteler ve Milli Eğitim Şûraları kararlarıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR146725en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record