A study on online social network games players’ cyberbullying sensibility and aims of Facebook usage
Citation
Doğan, E., Çaka, C. ve Şahin, Y. L. (2016). A study on online social network games players’ cyberbullying sensibility and aims of Facebook usage. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 501-520.Abstract
In this study the relationship between cyberbullying sensibility and aims of Facebook usage among online social network game players was examined. The study was conducted in the spring semester of 2014-2015 academic year, with 1590 participants aged 10 to 55 playing online social network games via a Facebook application. The Aims of Using Facebook Scale(AUFS) and the Cyberbullying Sensibility Scale (CSS) were used for data collection. To designate relationship between aims of Facebook usage and cyberbulying sensibility, singular and relational scanning models were used in the study. The data were analyzed via the descriptive statistics and one way ANOVA. The results showed that the participants prefer using Facebook in the order of daily usage, social relationships and educational usage. The results also showed that online social network games players’ cyberbullying sensibility is low. Finally, as a result of the study the aim of Facebook usage was effected by the cyberbullying sensibility level. Bu araştırmada çevrimiçi sosyal ağ oyunu oynayan bireylerin Facebook kullanım amaçları ile siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma 2014-2015 bahar yarıyılında Facebook uygulaması üzerinden çevrimiçi oyun oynayan, yaşları 10 ile 55 arasında değişen 1590 katılımcı ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak Facebook Kullanım Amacı Ölçeği ile Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada bireylerin Facebook kullanım amaçları ile siber zorbalığa duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılmıştır. Veriler betimsel istatistikler ve tek faktörlü ANOVA ile analiz edilmiştir. Çalışma sonuçları, katılımcıların Facebook’u sırasıyla günlük ihtiyaçlara yönelik, sosyal ilişkiler kurma ve çalışma amaçlı kullanmayı tercih ettiklerini göstermektedir. Ayrıca çevrimiçi sosyal ağ oyunu oynayan bireylerin siber zorbalığa ilişkin duyarlılıkları düşüktür. Son olarak araştırma sonuçlarına göre siber zorbalığa duyarlılık düzeyi genel olarak Facebook kullanım amacını etkilemektedir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000148924/5000164270https://hdl.handle.net/20.500.12428/1442
Collections
The following license files are associated with this item: