Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorBaş, Fatih
dc.contributor.authorÖzturan Sağırlı, Meryem
dc.contributor.authorBekdemir, Mehmet
dc.date.accessioned2016-05-31T11:02:28Z
dc.date.available2016-05-31T11:02:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationBaş, F., Özturan Sağırlı, M. ve Bekdemir, M. (2016). The metacognitive awarenesses of pre-service secondary school mathematics teachers, beliefs, attitudes on problem solving, and relationship between them. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (2), 464-482.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000180068/5000162990
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1438
dc.description.abstractIn this research, the metacognitive awarenesses, the levels of beliefs-attitudes of secondary school pre-service mathematics teachers towards mathematical problem solving, the changes of these levels according to the class variable and the relationships between them were investigated. The research, which was designed with the correlational research method, consisted of 265 pre-service teachers as the participants. Data were collected with three different tools as “The Metacognitive Awareness Inventory”, “The Belief Scale Related to Mathematical Problem Solving”, “The Mathematical Problem Solving Attitude Scale” The gathered data were analysed applying descriptive statistics, The one-way multivariate analysis of variance (one-way MANOVA) and multivariate regression analysis. As a result of the analyses, it was determined that metacognitive awarenesses of pre-service secondary school mathematics teachers, their beliefs and attitudes towards mathematical problem solving were high in general. It was not encountered with the ones with low levels of metacognitive awarenesses, beliefs or attitudes. The metacognitive awarenesses, beliefs and attitudes according to the class variable are not significantly different. Moreover, there is a close and positive relationship between the metacognitive awareness and attitude or belief towards the problem solving. Also, It was determined that the effects of pre-service teachers’ beliefs and attitudes on their metacognitive awarenesses was 8%.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, ortaokul matematik öğretmen adaylarının üst biliş farkındalıkları, matematiksel problem çözmeye yönelik inanç-tutum düzeyleri, bu düzeylerin sınıf değişkenine göre değişimi ve aralarındaki ilişkiler incelenmiştir. Korelasyonel araştırma yöntemi temel alınarak tasarlanan araştırma kapsamında 265 öğretmen adayı ile birlikte çalışılmıştır. Veriler, “Bilişötesi Farkındalık Envanteri”, “Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeği” ve “Matematik Problemi Çözme Tutum Ölçeği” şeklinde üç farklı ölçme aracı toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel istatistikler, tek yönlü çoklu varyans analizi (one way MANOVA) ve çoklu regresyon testi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda; ortaokul matematik öğretmen adaylarının üst biliş farkındalıkları, matematiksel problem çözmeye yönelik inanç ve tutumlarının genel olarak yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Düşük düzeyde üst biliş farkındalığa, inanç veya tutuma sahip öğretmen adayına rastlanmamıştır. Sınıf düzeyi değişkenine göre öğretmen adaylarının üst biliş farkındalıkları, inanç veya tutumları anlamlı olarak farklı değildir. Ayrıca üst biliş farkındalığı, problem çözmeye yönelik tutum ve inanç arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki vardır. Yine öğretmen adaylarının üst biliş farkındalığına problem çözmeye yönelik inanç ve tutumlarının anlamlı olarak %8 etkisinin olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAttitudes towards programmingen_US
dc.subjectProgramming self-efficacyen_US
dc.subjectComputer programmingen_US
dc.subjectVocational technical educationen_US
dc.subjectBiliş ötesien_US
dc.subjectMetabilişen_US
dc.subjectFarkındalıken_US
dc.subjectProblem çözmeen_US
dc.subjectİnançen_US
dc.subjectTutumen_US
dc.titleThe metacognitive awarenesses of pre-service secondary school mathematics teachers, beliefs, attitudes on problem solving, and relationship between themen_US
dc.title.alternativeOrtaokul matematik öğretmen adaylarının üst biliş farkındalıkları, problem çözmeye yönelik inançları, tutumları ve aralarındaki ilişkien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR19941en_US
dc.authoridTR114417en_US
dc.authoridTR18107en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record