Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorİhtiyaroğlu, Neslin
dc.date.accessioned2016-05-27T05:59:55Z
dc.date.available2016-05-27T05:59:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationİhtiyaroğlu, N. (2016). Analysis of relationship between professional courses in religious high schools and the level of students’ moral development. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (1), 269-285.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000149296/5000154363
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1428
dc.description.abstractThe objective of this study is to examine the relationship between professional courses in religious schools and level of students’ moral development. To fulfill this aim, Defining Issues Test developed by James Rest (1979) based on Kohlberg's Theory of Moral Development and adapted to Turkish by Akkoyun (1987) was used to gather data from 618 students attending 9. and 12. classes in the first week of 2015-2016 school year. According to findings, there isn’t a significant difference between sex, age and level of students’ moral development. However, there is a meaningful positive relationship between grades and level of students’ moral development and moral dilemmas. It is also identified that the moral development level of 9 grade students are low and the moral development level of 12 grade students are medium. So it can be said that professional courses in religious school contribute level of students’ moral development in a positive way. Suggestions for raising level of students’ moral development were presented at the end of the study.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, imam hatip liselerindeki meslek dersleriyle öğrencilerin ahlak gelişim düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelenmektir. Bu amacı gerçekleştirmek için 2015-1016 eğitim öğretim yılının ilk haftası 618 öğrenciye Kohlberg’in bilişsel ahlak gelişim kuramı temel alınarak James Rest tarafından (1979) geliştirilen ve Akkoyun (1987) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Görüşleri Belirleme Testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin cinsiyetleri ve yaşları ile ahlaki gelişim düzeyleri arasında anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı saptanmıştır. Buna karşın, öğrencilerin sınıf düzeyleri ile ahlaki gelişim düzeyleri ve ahlaki ikilemler arasında anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir. Ayrıca 9. sınıf öğrencilerinin ahlak gelişim düzeyinin düşük, 12. sınıf öğrencilerinin ahlak gelişim düzeyi orta olduğu saptanmıştır. Bu nedenle öğrencilerin aldıkları mesleki derslerin ahlaki gelişim düzeylerine katkı sağladığı söylenebilir. Çalışmanın sonunda öğrencilerin ahlaki gelişim düzeylerini arttırmaya yönelik öneriler sunulmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectStudenten_US
dc.subjectProfessional courses in religious schoolen_US
dc.subjectLevel of moral developmenten_US
dc.subjectÖğrencien_US
dc.subjectİmam hatip lisesi meslek derslerien_US
dc.subjectAhlaki gelişim düzeyien_US
dc.titleAnalysis of relationship between professional courses in religious high schools and the level of students’ moral developmenten_US
dc.title.alternativeİmam hatip liselerindeki meslek derslerinin öğrencilerin ahlak gelişim düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record