Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKarabay, Ayşegül
dc.date.accessioned2016-05-11T08:23:17Z
dc.date.available2016-05-11T08:23:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKarabay A. (2015). Effect of critical reading education on metacognitive reading strategies and media literacy. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1167-1184.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000113213
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1397
dc.description.abstractIn this study, it has been tried to examine if critical reading education has an effect on level to use metacognitive reading strategies, and media literacy levels of candidates for primary school teaching. Study has been conducted on 50 candidates for primary school teaching who have had education in 3rd grade of Primary School Teaching Department in 2012-2013 and 2013-2014 academic years. “Metacognitive Reading Strategies Questionnaire” and “Scale of Media and Television Literacy Levels” have been used as data collection tools. In the study, covariance analysis has been made on quantitative data and significance level has been taken as p< .05 the analyses. In the study, when it is checked pretest points obtained by scales of metacognitive reading strategies and media literacy levels, a significant difference has been determined in favor of experiment group, between the experiment group and control group, in terms of post test point averages.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada, eleştirel okuma eğitiminin sınıf öğretmeni adaylarının üst bilişsel okuma stratejilerini kullanma düzeyleri ve medya okuryazarlık düzeyleri üzerinde etkisi olup olmadığı sınanmaya çalışılmıştır. Araştırma, 2013-2014 ve 2014-2015 Öğretim Yıllarında, Sınıf Öğretmenliği Bölümünde üçüncü sınıfta okuyan 50 öğretmen adayı üzerinde yapılmıştır. Araştırma bir deney ve bir kontrol grubunda yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak “Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği” ve “Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada nicel veriler üzerinde kovaryans analizi yapılmış, analizlerde anlamlılık düzeyi p<.05 olarak alınmıştır. Araştırmada, üst bilişsel okuma stratejileri ve medya okuryazarlık düzeyleri ölçeklerinden elde edilen öntest puanları kontrol altına alındığında sontest puan ortalamaları açısından deney grubu ile kontrol grubu arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCritical readingen_US
dc.subjectMetacognitive reading strategiesen_US
dc.subjectMedia literacyen_US
dc.subjectTurkish teachingen_US
dc.subjectTeacher trainingen_US
dc.subjectEleştirel okumaen_US
dc.subjectÜst bilişsel okuma stratejilerien_US
dc.subjectMedya okuryazarlığıen_US
dc.subjectTürkçe öğretimien_US
dc.subjectÖğretmen yetiştirmeen_US
dc.titleEffect of critical reading education on metacognitive reading strategies and media literacyen_US
dc.title.alternativeEleştirel okuma eğitiminin üst bilişsel okuma stratejileri ve medya okuryazarlığı üzerindeki etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR109381en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record