Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorTelef, Bülent Baki
dc.date.accessioned2015-08-20T11:17:44Z
dc.date.available2015-08-20T11:17:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationTelef, B. (2014). Turkish Adaptation Study of Overall Sachool Satisfaction Scale for Children. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 478-490.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1098
dc.description.abstractThe objective of this study was to examine the psychometric properties of the Overall School Satisfaction Scale for Children. The study was carried out on 582 students studying at two primary and two secondary schools in the city of Çanakkale during the 2012-2013 academic year. Of these students, 130 (22%) were elementary school students and 452 (78%) were secondary school students. Of the students who participated in the study, 291 (50%) were female and 291 (50%) were male. Overall School Satisfaction Scale for Children and Life Satisfaction Scale were used as data acquisition tools in this study. Construction validity of the study was examined using exploratory and confirmatory factor analyses. Alpha internal consistency and a test-re-test method were applied to examine the validity of the scale. The data of the study was analysed using the SPSS 16.0 and LISREL 8.7 programs. As a result of the exploratory factor analysis, it was determined that the scale consisted of a single factor and that the total explained variance was 65%. The factor loads of the scale items were calculated to be between .77 and .82. Confirmatory factor analysis results indicated that the fit indexes of the scale were at acceptable levels. The Cronbach's Alpha internal consistency coefficient calculated as a result of the reliability study was .89. It was determined via the test-re-test result that there was a high, positive and significant relationship between the first and second applications of the scale (r= .92, p<.01). As a result of the adaptation study, it can be stated that the Overall School Satisfaction Scale for Children is a valid and reliable scale.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Çocuklar İçin Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeği’nin psikometrik özelliklerini incelemektir. Araştırma Çanakkale ilinde 2012-2013 eğitim-öğretim yılında iki ilkokul ve iki ortaokulda öğrenim gören 582 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. 130 (%22) öğrenci ilkokulda ve 452 (%78) öğrenci ortaokulda öğrenim görmektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin 291’i (%50) kız, 291’i (%50) erkektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çocuklar İçin Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri kullanılarak incelenmiştir. Ölçeğin güvenirliğine bakmak için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ve test tekrar test yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 16.0 ve LISREL 8.7 programları ile analiz edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda orijinalinde olduğu gibi ölçeğin tek faktörden oluştuğu ve toplam açıklanan varyansın %65 olduğu saptanmıştır. Ölçek maddelerinin faktör yükleri .77 ile .82 arasında hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları ölçeğin uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermektedir. Ölçeğin güvenirlik çalışmasında elde edilen Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .89 olarak hesaplanmıştır. Test tekrar test sonucuna göre ölçeğin birinci ve ikinci uygulaması arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (r= .92, p<.01). Yapılan uyarlama çalışması sonucunda Çocuklar İçin Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSchool satisfactionen_US
dc.subjectMeasurementen_US
dc.subjectValidityen_US
dc.subjectReliabilityen_US
dc.subjectOkul doyumuen_US
dc.subjectÖlçmeen_US
dc.subjectGeçerliken_US
dc.subjectGüvenirliken_US
dc.titleTurkish Adaptation Study of Overall Sachool Satisfaction Scale for Childrenen_US
dc.title.alternativeÇocuklar İçin Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dcterms.descriptionTelef, Bülent Baki, (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı)
dc.authoridTR162981en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümüen_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record