dc.contributor.author | Fırat, Mehmet | |
dc.contributor.author | Kurt, A. Aşkım | |
dc.date.accessioned | 2015-08-06T12:11:39Z | |
dc.date.available | 2015-08-06T12:11:39Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Fırat, M. ve Kurt, A. (2015). Development and Application of Internet Information Pollution Scale. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (1), 89-103. | en_US |
dc.identifier.issn | 1304-9496 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1050 | |
dc.description.abstract | This study has two main purposes. The first purpose of this study was to develop a scale for teacher candidates on the Internet information pollution. Second purpose of the study was to examine Internet information pollution scale scores of teacher candidates according to their genders, programs, daily internet usage and technology competency. In line with these purposes, validity and reliability studies of Internet Information Pollution Scale were performed with the participation of 521 students from Anadolu University, Education Faculty. Principal Component Analysis and Warimax rotation technique was utilized for the construct validity of the scale. As a result of factor analysis, 20-item two-factor structure was obtained. Explanatory total of these two factors is 42.78%. Cronbach's ? coefficient was calculated as .88 for internal consistency of the scale. For test-retest reliability, scale form applied to 39 teacher candidates in two weeks and .85 coefficient was determined. According to the results, it was determined that developed scale can be used as a valid and reliable tool for determining information pollution levels encountered in the Internet. Then, the scale was applied to 176 teacher candidates from three programs. Then, the scale was applied to 176 teacher candidates from three programs. It was revealed from the application results that more experienced and proficient teacher candidates less effected from information pollution. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Öğretmen adaylarının İnternet’te istedikleri bilgiye ulaşmaya çalışırken karşılaştıkları bilgi kirliliğine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi araştırmanın ilk amacını, öğretmen adaylarının İnternet’te karşılaştıkları bilgi kirliliğinin cinsiyet, program, günde internet kullanımı ve teknoloji kullanım yeterliklerine göre karşılaştırılması ise araştırmanın ikinci amacını oluşturmaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 521 öğretmen adayının katılımıyla İnternet’te Bilgi Kirliliği Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği için Temel Bileşenler Analizi ve Warimax döndürme tekniğinden yararlanılmıştır. Faktör analizi sonucunda 20 maddelik iki faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır. Bu iki faktörün toplam açıklayıcılığı % 42.78’dir. Ölçeğin Cronbach’s alfa iç tutarlılık katsayı .88 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin zamana göre değişmezliği için ölçek formu iki hafta arayla 39 öğretmen adayına uygulanmış ve kararlılık katsayısı .85 bulunmuştur. Elde edilen değerlere göre ölçeğin İnternet’te karşılaşılan bilgi kirliliği düzeyini geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçtüğü belirlenmiştir. Daha sonra ölçek 3 programdan 176 öğretmen adayına uygulanmıştır. Bunun sonucunda teknoloji kullanımı konusunda deneyimli ve yeterli olan öğretmen adaylarının İnternet’te bilgi kirliliğinden daha az etkilendikleri belirlenmiştir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | İnternet | en_US |
dc.subject | Information pollution | en_US |
dc.subject | Internet in education | en_US |
dc.subject | Teacher candidate | en_US |
dc.subject | İnternet | en_US |
dc.subject | Bilgi kirliliği | en_US |
dc.subject | Eğitimde İnternet | en_US |
dc.subject | Öğretmen adayı | en_US |
dc.title | Development and Application of Internet Information Pollution Scale | en_US |
dc.title.alternative | İnternette Bilgi Kirliliği Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Uygulanması | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | TR18182 | en_US |
dc.authorid | TR58036 | en_US |
dc.relation.ispartof | Eğitimde Kuram ve Uygulama | en_US |
dc.department | [Belirlenecek] | en_US |
dc.institutionauthor | . . . | en_US |
dc.relation.publicationcategory | . . . | en_US |