Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKılınç, Emin
dc.contributor.authorDere, İlker
dc.date.accessioned2015-08-05T05:41:33Z
dc.date.available2015-08-05T05:41:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKılınç, E. ve Dere, İ. (2015). 5th Grade Students' Attitudes Toward Socil Studies During the 4+4+4 Educational System. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (3), 989-1003.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1032
dc.description.abstractCompulsory education has been part of Turkish education system since 19th century and protected its presence with some changes. The last arrangement about compulsory education in Turkey had been occurred in 2012-2013 education years and it has been known as “4+4+4 education system”. After this arrangement 5th graders has been acknowledged as middle graders. The purpose of the study is to examine 5th grade students’ attitudes toward social studies after the 4+4+4 education system arrangement. Quantitative survey method was used in this study. The data were collected through a survey which was developed by the researchers. The participants were selected through cluster random sampling in the city of Kütahya. The data were analyzed through descriptive analysis and independent sample t test in SPSS 20 statistical package program. The results showed that students have positive attitudes toward social studies. Also there is a significant difference on social studies attitudes by type of settlement.en_US
dc.description.abstractZorunlu eğitim 19. yüzyıldan itibaren Türk eğitim sisteminde içerisinde olmuş ve günümüze gelinceye dek çeşitli değişikliklerle varlığını korumuştur. Ülkemizde zorunlu eğitim ile ilgili son düzenleme 2012-2013 eğitim-öğretim yılında yapılmış olup “4+4+4 eğitim sistemi” olarak adlandırılmaktadır. Bu sistem sonucunda 5. sınıflar ortaokul bünyesine alınmış ve branş derslerini branş öğretmenlerinden almaya başlamışlardır. Bu çalışmada 5.sınıf öğrencilerinin 4+4+4 düzenlemesi sonrasında Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumları incelenecektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmış olup veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anket aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılar rastlantısal kümeleme yöntemi kullanılarak seçilmiş olup toplamda 147 öğrenciye ulaşılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve bağımsız örneklemler için t testi yardımıyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda 5.sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarının olumu olduğu, bu tutumlarının okulların bulunduğu yerleşim yerine göre farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSocial studiesen_US
dc.subject4+4+4 education systemen_US
dc.subjectAttitudesen_US
dc.subjectSosyal Bilgileren_US
dc.subject4+4+4 eğitim sistemien_US
dc.subjectTutumen_US
dc.title5th Grade Students' Attitudes Toward Socil Studies During the 4+4+4 Educational Systemen_US
dc.title.alternative4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sisteminde 5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik tutumlarıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR54666en_US
dc.authoridTR121426en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record