Ortaokul Öğrencileri için Bedensel Okuryazarlık Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi
Citation
Özgül, F., Semiz, K., & Kangalgil, M. (2023). Ortaokul Öğrencileri için Bedensel Okuryazarlık Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-12.Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin bedensel okuryazarlığa ilişkin tutumlarını ölçebilecek kapsamda bir ölçüm aracı geliştirmektir.
Yöntem: Araştırmaya iki farklı örneklemde toplam 827 ortaokul öğrencisi katılmıştır. İlk grup için yaşları 11 ile 14 arasında, 235 kız ve 200 erkek olmak üzere toplam 435 katılımcıdan, ikinci grup ise yine yaşları 11 ile 14 arasında değişen, 212 kız 180 erkek olmak üzere toplam 392 katılımcıdan oluşmaktadır. Açıklayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi ile veriler analiz edilerek bedensel okuryazarlık arka planı ile oluşturulan soru havuzundan oluşan ölçekle bulgular elde edilmiştir.
Bulgular: Toplam 39 madde ve 8 alt alandan oluşan ortaokul öğrencilerine yönelik bedensel okuryazarlık tutum ölçeği geliştirilmiştir.
Sonuç: Bedensel okuryazarlığa karşı tutumun incelenmesinde ilgili araştırmacılara yönelik kullanılabilecek bir ölçek Türk alan yazınına sunulmuştur. Purpose: The purpose of this study was to develop a measurement tool for secondary school
students' attitudes towards physical literacy.
Method: A total of 827 secondary school students participated in the study in two different
samples. The first group consists of 435 participants, 235 girls and 200 boys, aged between 11
and 14, and the second group consists of a total of 392 participants, 212 girls and 180 boys,
again aged between 11 and 14. Data were analyzed with Explanatory Factor Analysis and
Confirmatory Factor Analysis, and findings were obtained with a scale consisting of a
question pool created with a physical literacy background.
Results: As a result of the explanatory factor analysis of the 39-item draft scale was reduced
to 34 items and gathered in 8 sub-dimensions and explained 66.812% of the total variance.
According to the results of confirmatory factor analysis, all of the fit values indicate that the
model fits well.
Conclusion: A scale that can be used to examine secondary school students’ the attitudes
towards physical literacy in Turkish sports science literature.