The Impact of Motivational Language Which School Principals Use on Teachers' Organizational Commitment
Citation
Yakut, S., & Maya, İ. (2022). The Impact of Motivational Language Which School Principals Use on Teachers’ Organizational Commitment. Biga İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 68-82.Abstract
In this researh, it is aimed to determine the impact of motivational language which school principals use on teachers' organizational commitment. The research was designed in a quantitative research and survey model. The data were collected from 826 teachers who work in 58 public schools at the high school level in Çanakkale, Turkey, using the "Organizational Commitment Scale for Teachers" and the "Motivational Language Scale". The data were entered in SPSS program and analyzed by frequency, percentage, Kruskal Wallis-H test, Mann Whitney-U test, correlation and multiple regression. In addition, it has been determined that there is a highly significant relationship between motivational language and organizational commitment according to teachers' perceptions, and that the motivational language used by school principals significantly affects organizational commitment. Bu araştırmada okul müdürlerinin kullandığı motivasyonel dilin öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisininin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma ve tarama modelinde tasarlanmıştır. Veriler Türkiye'de Çanakkale ilinde yer alan lise düzeyinde
58 devlet okulunda çalışan 826 öğretmene “Öğretmenler İçin Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ve “Motivasyonel Dil Ölçeği” kullanılarak
toplanmıştır. Veriler SPSS programında incelenmiş olup frekans, yüzde, Kruskal Wallis-H testi, Mann Whitney-U testi, korelasyon ve
çoklu regresyon yapılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin motivasyonel dili ve örgütsel bağlılığı algılamasında
çeşitli değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin algısına göre motivasyonel dil ile örgütsel
bağlılık arasında yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ve okul müdürlerinin kullandığı motivasyonel dilin örgütsel bağlılığı anlamlı bir
şekilde etkilediği tespit edilmiştir