Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKodakoğlu, Şeyma
dc.contributor.authorAkyön, Fehmi Volkan
dc.date.accessioned2024-10-15T10:29:16Z
dc.date.available2024-10-15T10:29:16Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.citationKodakoğlu, Ş., & Akyön, F. V. (2021). Eleştirel Düşünme Eğilimi ile Stresle Başa Çıkma Tutumu İlişkisi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Örneği. Biga İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 187-210.en_US
dc.identifier.issn2757-573X
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/biibfd/issue/69412/1103162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/6552
dc.description.abstractAraştırma; öğrencilerin eleştirel düşünme eğiliminin stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişkiyi tespit etmek üzere yapılmıştır. Araştırma evrenini; Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’ndeki Hemşirelik, AYAY ve Ebelik bölümü son sınıf 175 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmaya katılmayı kabul eden ve devamsızlık vb. durumlardan dolayı ulaşılan 142 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında; Öğrenci Sosyo-Demografik ve Mesleki Özellikleri İçeren Bilgi Formu, Marmara Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Tutum Envanteri Ölçeği kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemiyle sınıfta uygulanmıştır. Verilerin analizinde; Bağımsız Örnekler T – Testi, ANOVA, Korelasyon Analizi, Welch, Levene ve Tukey Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ile stresle başa çıkma eğilimleri arasında pozitif yönde, düşük düzeyde ve kısmen anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Eleştirel düşünme eğilimleri tercihlerinde; sadece okudukları bölümlere göre farklılaşma tespit edilmiştir. Stresle başa çıkma tutumlarında ise; cinsiyet, medeni durum, okuduğu bölüm, herhangi bir öğrenci topluluğuna üye olmada farklılaşmaktadır.en_US
dc.description.abstractThis research was designed to determine the relationship between the critical thinking disposition of students and their attitudes to cope with stress. The research universe consists of 175 senior undergraduate students from Nursing, Emergency and Disaster Management and Midwifery Department at Canakkale Onsekiz Mart University School of Health Sciences. The study was completed with 142 students who agreed to participate in the study and reached due to absenteeism. In the collection of research data; The Student Information Form, which includes Socio-Demographic and Professional Features, was applied in the classroom using face-to-face interview method using the Marmara Critical Thinking Disposition Scale and Coping with Stress Attitude Inventory Scale. In the analysis of the data; Independent Samples T - Test, ANOVA, Correlation Analysis, Welch, Levene and Tukey Test were used According to the result of the research; It has been determined that there is a positive, low level and partially significant relationship between students' critical thinking tendencies and their tendency to cope with stress. In the preferences of critical thinking trends; gender, marital status, working status of parents, travel, being a member of any student organization in any community and civil society, the reading section select status, as a cultural activity and the potential of what he will do after graduation, although only the reading section according to the differentiation have been identified. It differs only in the sections they study. In their attitudes to cope with stress; the working status of their mothers and fathers, being a member of any non-governmental organization, their activities as cultural activities, reasons for choosing the department they study, travel and what they will do after graduation do not differ. Gender, marital status, reason for the department she studies, differ in coping with stress in being a member of any student community.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEleştirel Düşünmeen_US
dc.subjectCritical Thinkingen_US
dc.subjectStressen_US
dc.subjectHealth Studentsen_US
dc.subjectSağlık öğrencilerien_US
dc.subjectStresen_US
dc.titleEleştirel Düşünme Eğilimi ile Stresle Başa Çıkma Tutumu İlişkisi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Örneğien_US
dc.title.alternativeThe Relationship Between Critical Thinking Tendency and the Attitude of Coping with Stress: Students of the Faculty of Health Sciences at Canakkale Onsekiz Mart University Caseen_US
dc.typearticleen_US
dc.authorid0000-0001-7198-018Xen_US
dc.relation.ispartofBiga İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Acil Yardım ve Afet Yönetimi Bölümüen_US
dc.identifier.volume2en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage187en_US
dc.identifier.endpage210en_US
dc.institutionauthorAkyön, Fehmi Volkan
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.authorwosidJRR-9112-2023en_US
dc.authorscopusid-en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record