Eleştirel Düşünme Eğilimi ile Stresle Başa Çıkma Tutumu İlişkisi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Örneği
Citation
Kodakoğlu, Ş., & Akyön, F. V. (2021). Eleştirel Düşünme Eğilimi ile Stresle Başa Çıkma Tutumu İlişkisi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Örneği. Biga İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 187-210.Abstract
Araştırma; öğrencilerin eleştirel düşünme eğiliminin stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişkiyi tespit etmek üzere yapılmıştır. Araştırma evrenini; Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’ndeki Hemşirelik, AYAY ve Ebelik bölümü son sınıf 175 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmaya katılmayı kabul eden ve devamsızlık vb. durumlardan dolayı ulaşılan 142 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında; Öğrenci Sosyo-Demografik ve Mesleki Özellikleri İçeren Bilgi Formu, Marmara Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Tutum Envanteri Ölçeği kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemiyle sınıfta uygulanmıştır. Verilerin analizinde; Bağımsız Örnekler T – Testi, ANOVA, Korelasyon Analizi, Welch, Levene ve Tukey Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ile stresle başa çıkma eğilimleri arasında pozitif yönde, düşük düzeyde ve kısmen anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Eleştirel düşünme eğilimleri tercihlerinde; sadece okudukları bölümlere göre farklılaşma tespit edilmiştir. Stresle başa çıkma tutumlarında ise; cinsiyet, medeni durum, okuduğu bölüm, herhangi bir öğrenci topluluğuna üye olmada farklılaşmaktadır. This research was designed to determine the relationship between the critical thinking disposition of students and their attitudes to cope
with stress. The research universe consists of 175 senior undergraduate students from Nursing, Emergency and Disaster Management and
Midwifery Department at Canakkale Onsekiz Mart University School of Health Sciences. The study was completed with 142 students who
agreed to participate in the study and reached due to absenteeism. In the collection of research data; The Student Information Form, which
includes Socio-Demographic and Professional Features, was applied in the classroom using face-to-face interview method using the
Marmara Critical Thinking Disposition Scale and Coping with Stress Attitude Inventory Scale. In the analysis of the data; Independent
Samples T - Test, ANOVA, Correlation Analysis, Welch, Levene and Tukey Test were used According to the result of the research; It has
been determined that there is a positive, low level and partially significant relationship between students' critical thinking tendencies and
their tendency to cope with stress. In the preferences of critical thinking trends; gender, marital status, working status of parents, travel,
being a member of any student organization in any community and civil society, the reading section select status, as a cultural activity and
the potential of what he will do after graduation, although only the reading section according to the differentiation have been identified. It
differs only in the sections they study. In their attitudes to cope with stress; the working status of their mothers and fathers, being a member of any non-governmental organization, their activities as cultural activities, reasons for choosing the department they study, travel and what
they will do after graduation do not differ. Gender, marital status, reason for the department she studies, differ in coping with stress in
being a member of any student community.
Volume
2Issue
2URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/biibfd/issue/69412/1103162https://hdl.handle.net/20.500.12428/6552