Koruyucu ailelerin problem çözme becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan çevrimiçi psiko-eğitim programının etkisi
Citation
Kazak Bardakçı, S. (2022) Koruyucu ailelerin problem çözme becerilerini geliştirmeye yönelik hazırlanan çevrimiçi psiko-eğitim programının etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu araştırmanın amacı, koruyucu ebeveynlerin problem çözme becerilerini ve psikolojik iyi oluş düzeylerini geliştirmeye yönelik hazırlanan çevrimiçi psiko-eğitim müdahale programının etkililiğini incelemektir. Araştırma, ön-test, son-test, kontrol gruplu deneysel bir araştırmadır. Ayrıca psiko-eğitimin planlanması ve hazırlanması, içeriğinin oluşturulması için ön çalışma olarak 32 koruyucu ebeveyn ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda psiko-eğitim programına katılan bireylerin bu programa katılmayanlara göre Kişilerarası Problem Çözme Envanteri alt ölçekleri olan Probleme Olumsuz Yaklaşma, Yapıcı Problem Çözme, Kendine Güvensizlik, Sorumluluk Almama, Israrcı-Sebatkar Yaklaşım alt ölçek puanlarında anlamlı bir artış olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç, araştırmanın amacını destekleyen bir sonuçtur. Öte yandan psiko-eğitim programına katılan bireylerin bu programa katılmayanlara göre PERMA ölçeği puanlarında yani psikolojik iyi oluş düzeylerinde anlamlı bir değişim olmadığı belirlenmiştir. The aim of this study is to examine the effectiveness of the online psycho-educational intervention program prepared to improve the problem-solving skills and psychological well-being of foster parents. The research is an experimental research with pre-test, post-test and control group. In addition, semi-structured interviews were conducted with 32 foster parents as a preliminary study for the planning and preparation of psycho-education and the creation of its content. As a result of the research, it was determined that the individuals who participated in the psycho-education program had a significant increase in the Interpersonal Problem Solving Inventory subscales of Negative Approach to the Problem, Constructive Problem Solving, Self-Confidence, Not Taking Responsibility, and Persistent Approach subscales compared to those who did not participate in this program. This result supports the purpose of the research. On the other hand, it was determined that there was no significant change in the PERMA scale scores, that is, in the levels of psychological well-being, of the individuals who participated in the psycho-education program compared to those who did not participate in this program.