Yabancı dil olarak mobil destekli Türkçe kelime öğretimi
Citation
Gülcü, İ. (2015). Yabancı dil olarak mobil destekli Türkçe kelime öğretimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmada, yabancı dil olarak mobil destekli Türkçe kelime öğretiminin etkililiği ve öğrencilerin bu uygulamalarla ilgili görüşleri araştırılmıştır. Araştırmada yabancı dil olarak Türkçe kelime öğretiminde kullanılmak üzere geliştirilen internet temelli kelime öğretim materyalleri, kısa mesajlar (SMS) ve çoklu ortam mesajları (MMS) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul Üniversitesi Dil Merkezinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 24'ü deney, 24'ü kontrol grubu olmak üzere, toplam 48 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencilerinin tanıtıcı bilgileri "Katılımcı Bilgi Formu" kullanılarak elde edilmiştir. Deney (mobil destekli kelime öğretim) grubu ve kontrol (öğretmen merkezli geleneksel kelime öğretim) grubu öğrencilerinin kelime öğrenme başarılarını karşılaştırmak amacıyla Kelime Bilgisi Başarı Testi geliştirilerek kullanılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin yabancı dil olarak mobil destekli Türkçe kelime öğretimi ile ilgili görüşlerini almak amacıyla yarı yapılandırılmış "Mobil Destekli Kelime Öğretimi Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde 7 farklı istatistiksel analiz (Frekans, Yüzde, Bağımsız t testi, Bağlantılı t testi, Kruskal Wallis H testi, Dunnet T3 Post Hoc testi ve Mann Whitney U testi kullanılmış olup bu analizler bilgisayarda SPSS 22.00 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Nitel veriler incelenmiş ve kodlamalar yapılmıştır. Oluşturulan kodlardan benzer durumları niteleyen kodlar sınıflandırılarak bu kodlardan araştırmanın amacına yönelik temalar oluşturulmuştur. Temalar düzenlendikten sonra bulgular tanımlanmış ve yorumlanmıştır. Çalışmanın nicel ve nitel bölümünden elde edilen bulgulara göre, mobil destekli Türkçe kelime öğretiminin, öğretmen merkezli geleneksel Türkçe kelime öğretimine göre daha etkili olduğu, deney ve kontrol grubu kelime bilgisi başarı testi son test puan ortalamaları arasındaki farkın p<0.05 önem düzeyinde deney grubu lehine anlamlı olduğu, öğrencilerin; mobil destekli kelime öğretiminden memnun oldukları, mobil öğrenmeye yönelik olumlu görüş belirttikleri, bu uygulamalarla motivasyonlarının arttığı, yeni kelimeler öğrendikleri, bundan sonraki Türkçe öğrenme süreçlerinde de mobil destekli kelime öğretimini tercih etmek istedikleri ve cep telefonunun mobil öğrenmede etkili bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Mobil Öğrenme, Kelime Öğretimi, Mobil Destekli Türkçe Kelime Öğretimi, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Materyal Geliştirme. In this study, the effectiveness of the Mobile-Assisted Turkish Vocabulary Teaching as Foreign Language and students' views on it have been investigated. In the research internet-based vocabulary teaching materials which have been developed for use of Turkish vocabulary teaching as a foreign language, text messages (SMS) and multimedia messages (MMS) have been used. The study group of this research consisted of 24 experimental group, 24 control group, total amount of 48 students, who study at Istanbul University Language Centre and learn Turkish as a foreign language. The descriptive information of the experimental group was obtained by the usage of "Participant Information Form" In order to compare the success in the experimental (mobile-assisted vocabulary teaching) group and control (traditional teacher-centered vocabulary teaching) group's vocabulary learning, Vocabulary Success Test" has been developed and used. In order to get views of the experimental group on the Mobile-Assisted Turkish Vocabulary Teaching as Foreign Language, the Mobile Assisted Vocabulary Teaching Evaluation Form" is used, which has been semi-structured "For data analysis in the quantitative part of the study, 7 different statistical analysis was used (Frequency, Percentage, Aligned t test, linked t test, Kruskal-Wallis H test, Dunnett T3 post hoc test and Mann Whitney U test and the analyzis were performed with SPSS 22.00 statistical package program on the computer. In the analysis of qualitative data content, analysis method was used. Qualitative data were examined and codings were done. The codes qualify similar cases were classified and for the purpose of this research themes were created. After themes were created, the findings were defined and interpreted. According to the findings derived from quantitative and qualitative part of the study, the mobile-assisted Turkish vocabulary teaching is more effective than teacher-centered traditional Turkish vocabulary teaching, the difference between the experimental and control group posttest vocabulary achievement test average of p <0.05 in favor the experimental group in significance level. It was concluded that students are satisfied with the mobile-assisted vocabulary teaching, and expressed positive opinions for mobile learning. Their motivation increased and they learn new words by this application and for the subsequent Turkish learning process the students will prefer the mobile-assisted teaching. It was found that mobile phone is an effective tool for mobile learning, Key Words: Mobile Learning, Vocabulary Teaching, Mobile-Assisted Turkish Vocabulary Teaching, Teaching of Turkish as a Foreign Language, Material Development.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçe öğretimi
Yeşilyurt, Erhan (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)Bu çalışmanın amacı, Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçe öğretimi için yazılan Türkçe öğretim kitaplarından yola çıkılarak o dönemde İngilizlere yönelik Türkçe öğretim yöntemlerini ortaya konulmıştur. Bu çalışmada nitel ... -
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik uygulamalı bir çalışma
Tok, Mehmet (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin yapıldığı kurslarda öğrencilerin Türkçeyi öğrenme nedenlerine bakıldığında ilk sırayı yüksek öğrenim görmek amacı almaktadır. Her yıl ülkemize dünyanın farklı kıta ve ülkelerinden ... -
Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde elektronik geri bildirimler aracılığıyla yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik uygulamalı bir çalışma
Işık, Ömer Faruk (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)İkinci dilde yazma becerisinin kazanılma sürecine ve aşamalarına bakıldığında diğer becerilere nazaran kazanılmasının daha uzun ve zor olduğu görülür. Bu nedenle yazma becerisinin kazandırılması ikinci dil öğretim sürecinde ...