Ada Turizmi Açısından Destinasyon Çekiciliği ve Destinasyon Marka Kimliği Ölçeklerinin Türkçeye Uyarlaması
Citation
Keskin, G. & Akyol, A. (2021). Ada Turizmi Açısından Destinasyon Çekiciliği ve Destinasyon Marka Kimliği Ölçeklerinin Türkçeye Uyarlaması . TroyAcademy , 6 (2) , 669-696Abstract
Bu araştırmanın amacı, adalarda turizm kavramını inceleyerek Liu vd. (2017) tarafından geliştirilen destinasyon çekiciliği ölçeği ile Tsaur vd. (2016) tarafından geliştirilen destinasyon marka kimliği ölçeğinin Türkçeye uyarlanmasıdır. Araştırmada ölçeklerin yapı geçerliği ve güvenirliği incelenmiştir. Açıklayıcı faktör analizi (AFA) ile ölçeklerin yapı geçerlikleri incelenmiştir. Açıklayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda destinasyon çekiciliği ölçeği için toplam varyansın %62,968’ini açıklayan 3 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Destinasyon marka kimliği ölçeği için toplam varyansın %62,038’ini açıklayan 6 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Ardından doğrulayıcı faktör analizi (DFA) çalışması yapılarak, ölçeklerin model uyum indeksleri ve güvenirliği hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonuçlarına göre destinasyon çekiciliği ölçeğinin model uyum indekslerinin (X2=279,615; X2/df =1,877; RMSEA=0,074; GFI=0,854; CFI=0,929; SRMR=0,0609) geçerli düzeyde olduğu bulunmuştur. Destinasyon marka kimliği ölçeği DFA analizinde model uyum indekslerinin (X2=547,486; X2/df =1,935; RMSEA=0,077; GFI=0,856; CFI=0,912; SRMR=0,0588) kabul edilebilir uyum sınırları dahilinde yer aldığı bulunmuştur. Güvenirlik analizleri sonucunda destinasyon çekiciliği ölçeğinin hesaplanan (?) değerinin 0,872; destinasyon marka kimliği ölçeğinin (?) değerinin 0,810 olduğu ve ölçeklerin güvenilir olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda iki ölçeğinde uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu ve tüm faktörlerin birbiriyle olumlu ve anlamlı düzeyde ilişkili olduğu belirlenmiştir. The purpose of this study is to examine the concept of tourism in the islands and adapt the Destination Fascination Scale developed by Liu et al. (2017) and the Destination Brand Identity Scale developed by Tsaur et al. (2016) into Turkish. The construct validity and reliability of the research scales were examined. The construct validity of the scales was examined by Explanatory Factor Analysis (EFA). As a result of the explanatory factor analysis (EFA), for destination fascination scale a 3-factor structure that explains 62,968% of the total variance was obtained. For the destination brand identity Scale, a 6-factor structure that explains62,038% of the total variance was obtained. Subsequently, by conducting a confirmatory factor analysis (CFA) study, th e model fit indexes and reliability of the scales were calculated. According to the confirmatory factor analysis (CFA) results, it was found that the model fit indexes of the destination fascination scale (X2=279,615; X2/df =1,877; RMSEA=0,074; GFI=0,854; CFI=0,929; SRMR=0,0609) were at a valid level. In the destination brand identity scale CFA analysis, it was found that the model fit indexes (X2=547,486, X2/df =1,935; RMSEA=0,077; GFI=0,856; CFI=0,912; SRMR=0,0588) were within the acceptable fit limits. A s a result of the reliability analysis, it was found that the calculated (?) value of the destination fascination scale was 0,872 the (?) value of the destination brand identity scale was 0,810 and the scales were reliable. As a result of the findings, it was determined that the fit indexes on the two scales were at an acceptable level and all factors were positively and significantly related to each other.
URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/troyacademy/issue/62443/887670https://hdl.handle.net/20.500.12428/3431
Collections
The following license files are associated with this item: