Abstract:
“Kamuoyu Oluşturmada Siyasal Propaganda Araçları ve 2009 Çanakkale Yerel
Seçimleri” konu baslıklı bu çalışmada, siyasal faaliyetlerin kritik konusu siyasal
propaganda, siyasal propagandanın faktörleri ve araçları ile 2009 Çanakkale Yerel
Seçimlerinde bu araçların kullanımı araştırılmıştır. Çalışmanın teorik bölümünde araçların
nitelikleri ve kullanımlarına ilişkin kapsamlı bir literatür taraması yapılmıştır. Çalışmanın
pratik bölümünde ise 29 Mart 2009 Yerel Seçimlerinin Türkiye ve Çanakkale ölçeğinde
yapıldığı koşullar ve sonuçlar, geçmiş yerel seçimlerle birlikte çeşitli açılardan analiz
edilmiştir. Bu bölümde teorideki araçları test edebilmek için Çanakkale Merkez ilçede
belediye başkanlığını elde etme çabası gösteren ve yoğun propaganda çalışmalarında
bulunan CHP, AK Parti ve MHP ele alınarak bu partilerin aktörleri ile siyasal propaganda
çalışmalarına ve araçların kullanımlarına ilişkin mülakatlar yapılmış, kullandıkları araçlar
analiz edilmiş ve araçlar eklerde yansıtılmaya çalışılmıştır. Yapılan çalışmada propaganda
araçlarının siyasal propaganda süreçlerinde sıklıkla kullanıldığı fakat etkileyici bir şekilde
değerlendirilemediği görülmüştür. Bununla birlikte, araçları daha fazla kullanan siyasilerin
önemli bir oy artırımı yaptığı da tespit edilmiştir. Çalışma, bundan sonraki süreçte yerel
yönetimlerdeki seçim kampanyaları ile ilgili araştırma yapanlara, ilgililere ve siyasilere
propaganda araçlarını nasıl kullanacaklarına ilişkin bir yol haritası, propaganda araçlarına
ilgi duyanlar için katkı sağlamayı amaçlamaktadır.