Abstract:
Doğumdan ilköğretime kadar geçen zaman insan yaşamının temellerinin
atıldığı, gelişimin büyük ölçüde tamamlandığı kritik bir dönemdir. Ülkemizde de 0-6
yas çocuklarının eğitimine verilen önem son yıllarda giderek artmış, okul öncesi
eğitim kurumları yaygınlaştırılmış ve zorunlu hale getirilmiştir.
Okul öncesi eğitim, çocuğu okula hazırlamanın yanı sıra kisilik gelişimine de
katkıda bulunmaktadır. Bu denli önem taşıyan okul öncesi eğitimin iyi yetiştirilmiş
öğretmenler aracılığıyla verilmesi esastır. Eğitim etkinliklerini çocuğa göre
düzenleyen, uygulayan ve uygulama sonuçlarını değerlendirebilen nitelikli
öğretmenlere ihtiyaç vardır. Özellikle yapılan eğitimin etkililiği hakkında bize yol
gösteren değerlendirme aşaması eksiksiz uygulanmalıdır.
Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin hangi ölçme değerlendirme
yöntemlerini hangi nedenle tercih ettiklerini ve yöntemler hakkındaki görüşlerini
belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, karşılaştırma türü ilişkisel tarama modeli
kullanılarak yapılmış ve veriler anket yoluyla toplanmıştır.
Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerden okul öncesi 2 yıllık ön
lisans mezunu öğretmenlerin ölçme değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanması,
okul öncesi 4 yıllık lisans mezunu öğretmenlerin ölçme değerlendirme araç ve
yöntemlerini kullanmasından fazla olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okul öncesi
öğretmenlerin çoğunluğunun ölçme değerlendirme araçlarını uygulamakta olduğu,
ancak bu araçların yeterliliği konusunda kararsız oldukları, bazı araç ve yöntemlerin
geçerlik ve güvenirlikleri yüksek bulmadıkları, bazı araç ve yöntemlerin ise objektif
olmadıklarını düşündükleri görülmüştür. Sonuçta hizmetiçi eğitim faaliyetleri
düzenlenerek öğretmen katılımının sağlanması, okul öncesi eğitim programında
yöntemlere ilişkin örneklerin sayısının artırılması gibi öneriler sunulmuştur.