Abstract:
Değerler, toplumun oluşturduğu, toplumu bir arada tutan bütünsel ve kültürel bağlardır.
Uzun zaman diliminde oluşan değerler, küreselleşen dünya ile beraber uç değişimlere
uğramakta, ve yok olmaktadır. Önemli kültür unsurları arasında yer alan değerlerin yok
olması elbette kültürü de olumsuz yönde etkileyecektir.
Toplum, sağlıklı biçimde kültür aktarımını sağlayabilirse geleceğin dünyasına sağlam
adımlarla ilerleyebilir. Değerlerin gelecek nesillere aktarılması da toplumun bütünlüğü
açısından oldukça önemlidir. Bireyi sosyalleştirmede, topluma kazandırmada önemli bir yere
sahip olan değerlerin öğretimi önce ailede başlamalıdır. Bireyin okula başlamasıyla değerler
öğretimi okulda da devam etmelidir. Değerler öğretiminin sağlıklı yapılabilmesi için öğretim
programlarında değerler öğretimine yönelik kazanımlara ve etkinliklere yer verilmesi gerekir.
Araştırmada Milli Eğitim Bakanlığının 2004 yılında tavsiye ettiği Ortaöğretim Yüz
Temel Eser’de yer alan yerel romanlardaki değerler betimsel tarama yapılarak tespit
edilmiştir. Tespit edilen değerlerin edebiyat öğretiminde nasıl kullanılacağı üzerinde
durulmuştur. Birinci bölümde değerlerin tanımı, özellikleri, sınıflandırılması, öğretimi
hakkında kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. Bunun yanı sıra birinci bölümde araştırmanın
amacı, önemi, sınırlılıkları, varsayımları ve araştırmayla ilgili tanımlar bulunmaktadır.
32 adet romanda yer alan değerler tespit edildikten sonra bilgisayara aktarılmış, değerler
ve romanlar arasında oluşan veriler işlenmiştir. Elde edilen verilerden Excel’de tablolar ve
grafikler yapılmıştır.
Sonuç bölümünde en çok elde edilen beş değerin duyarlılık, estetik, sevgi,
yardımseverlik ve sorumluluk olduğu görülmüştür. En az elde edilen beş değer ise:
çalışkanlık, temizlik, barış, aile birliğine önem verme ve bağımsızlıktır.