Bu çalışmada 5-10 yaş grubundaki çocukların çalışma belleği performansının
belirlenmesine yönelik geliştirilmiş olan Çalışma Belleği Ölçeği’nin geçerlik ve
güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ölçek sözel/görsel kısa süreli bellek ve
sözel/görsel çalışma belleği olarak toplam dört boyutta dokuz alt ölçek ile değerlendirme
yapmaktadır. İlişkisel tarama modellerinden korelasyonel türde desenlenen bu çalışmanın
örneklemini toplam 1494 çocuk oluşturmaktadır. Çocukların 634’ü iki aşamada
gerçekleştirilen deneme uygulamasında, 860’ı ise esas uygulamada yer almıştır. Tüm
çocuklara Çalışma Belleği Ölçeği uygulanmıştır. Ölçeğin uzman görüşleri ile kapsam
geçerliğine sahip olduğu belirlenmiş ve elde edilen veriler üzerinden yapı geçerliğini
belirlemek amacıyla açımlayıcı çalışmalardan Temel Bileşenler Analizi (TBA) ile
kümeleme analizi, doğrulayıcı çalışmalardan Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA)
yürütülmüştür. Ayırıcılık çalışmalarında nokta çift serili korelasyon katsayısı ile
maddelere ilişkin deneme toplam puan korelasyonları hesaplanmış, ölçüt geçerliği
çalışmaları için akademik başarı ölçekleri kullanılmıştır. Çalışmanın güvenirliğine yönelik
olarak test tekrar test yöntemine dayalı güvenirliğini incelemek amacıyla Pearson
Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, test yarılama yöntemine dayalı Cronbach
Alpha iç tutarlık katsayısı hesaplanmıştır. Çalışmanın bulguları Çalışma Belleği Ölçeğinin
geçerli ve güvenilir bir araç olarak alanda kullanılabileceğini göstermiştir.
In this study, it was aimed to examine the reliability and validity of the Working Memory
Scale developed to determine the performance of working memory for children in the age
group of 5-10 years. The scale evaluates with nine subtests in total four dimensions as
verbal / visual short-term memory and verbal / visual working memory. A correlational
model from relational screening models was used in the study. A total of 1494 children
constituted the sample, 634 of whom were involved in the two trial stages and 860 were
involved in the main application. All children were administered the Working Memory
Scale. Content validity of the scale was examined by means of expert opinions. To
determine the construct validity a principal content analysis, a cluster analysis and a
confirmatory factor analysis were performed. For the discriminant validity, point-biserial
correlation coefficients and the item-total score correlations were calculated. Academic
Achievement Scales were used for criterion validity. In order to determine the test-retest
reliability, a Pearson product-moment correlation coefficient was calculated while a
Cronbach’s alpha internal consistency coefficient was calculated for the split-half
reliability. The findings of the study show that the Working Memory Scale can be used in
the field as a valid and reliable tool.