Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik ve bireysel
yaratıcılık düzeylerini belirlemek ve bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bireysel
yaratıcılıkları arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı
araştırma, 159 fen bilgisi öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada,
Hurt, Joseph ve Cook (1977) tarafından geliştirilen; Kılıçer ve Odabaşı (2010) tarafından
Türkçe ’ye uyarlanan “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” ile Balay (2010) tarafından
geliştirilen, “Bireysel Yaratıcılık Ölçeği” kullanılmıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının
bireysel yenilikçilik ve bireysel yaratıcılık düzeylerini belirlemek amacıyla ortalama (X)
ve standart sapma (SS) puanları hesaplanmış; değişkenlere ilişkin farklılık durumunun
belirlenmesinde Mann Whitney U- testi ve Kruskal Wallis H-testi, ayrıca ilişki içinde
korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, fen bilgisi öğretmen
adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri bakımından sorgulayıcılar kategorisinde yer
aldığı, bilimsel yaratıcılık düzeyi bakımından ise orta düzeyde oldukları tespit edilmiştir.
Ayrıca araştırmada öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik ve bireysel yaratıcılıklarının
cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermediği sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik ve bireysel yaratıcılıkları arasında
pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur.
The aim of this study is to determine the levels of individual innovation and individual
creativity of science teachers, and to determine the relationship between individual
innovation levels and individual creativity. The research in which the descriptive and
relational screening model was used was conducted with the participation of 159 science
teachers. In the study, developed by Hurt, Joseph and Cook (1977), “Individual
Innovation Scale” and “Individual Creativity Scale” developed by Kılıçer and Odabaşı
(2010) and developed by Balay (2010) were used. Mean (X) and standard deviation (SS)
scores were calculated to determine individual innovation and individual creativity levels
of science teacher candidates; Mann Whitney U-test and Kruskal Wallis H-test were used
in the independent samples and the correlation analysis was used in the relationship.
According to the obtained results, it was determined that the science teachers' candidates
are in the category of interrogators in terms of individual innovation levels and they are
moderate in terms of scientific creativity level. In addition, it was found that the individual
innovativeness and individual creativity of teacher candidates did not show any significant
differences according to gender and class level variables. There is also a moderate
correlation between individual innovation and individual creativity of teacher candidates
in the positive direction.