Teknoloji kavramı her ne kadar boyut değiştirse de birinci sanayi devriminden bu
yana gerçekleşen tüm sanayi dönüşümlerinin temelinde yer almıştır. Makinelerin
icat edilmesi ve üretime dahil edilmesiyle her zaman insan gücüne daha az ihtiyaç
olacağı, gelir dağılımında adaletsizliklerin artacağı, işsizlik olgusunun ekonomilerin
temel sorunları arasında yer alacağı, bazı mesleklerin yok olacağı, bazı yeni
mesleklerin doğacağı ancak bu yeni mesleklerin uzmanlık gerektireceğinden vasıfsız
emeğin sistem dışına itileceği konuları tartışılmıştır.
Bu çalışmada Türkiye’de teknolojik ilerlemenin istihdam yapısı ile ilişkisi 1981-
2015 yılları için ARDL yöntemi ile analiz edilmektedir. Analizde teknolojik ilerlemeyi
ifade etmek için AR-GE harcamaları ve bilgi iletişim teknoloji ihracatı verisi,
istihdam yapısını ifade etmek için yükseköğretim mezunu istihdam verisi kullanılmıştır.
Analiz neticesine teknolojik ilerlemenin istihdam yapısı eğitim düzeyi
yüksek istihdam talebi doğrultusunda değiştirdiği bulgusu elde edilmiştir. Bu bulgu
teorik olarak ileri sürülen teknolojik ilerlemenin istihdam yapısını vasıflı emek
talebi yönünde değiştirdiği öngörüsünü desteklemektedir. Bu bağlamda, ülkenin
teknolojik ilerleme sürecine dahil olurken, işgücünün eğitim seviyesini arttırıcı eğitim
politikaları izlemesinin istihdam yapısındaki değişime uyum yönünden isabetli
olacağı sonucuna ulaşılmaktadır.
Although the concept of technology has changed in size, it has been included
in all industrial transformations since the 1st industrial revolution.
It has always been argued that there will be less need for human power,
increase in injustice in income distribution, unemployment as one of the
basic problems of economies, disappearance of some professions and the
birth of some new professions with their own kind of expertise will push the unskilled labor out of the system with the invention of machines and their
inclusion in production.
In this study, the relationship between technological progress and employment
structure in Turkey is analyzed by the ARDL method for the years
1981-2015. R&D expenditure and information communication technology
exports data was use to express technological progress while employment
data of higher education graduates was used to express employment
structure in the analysis. As a result of the analysis, the findings were
obtained that technological progress has changed employment structure,
level of education and high employment demand. This finding supports the
prediction that the technological progress which is theoretically proposed,
changes the employment structure in the direction of skilled labor demand.
In this context, it is reached that as the country is included in the technological
progress process, monitoring of educational policies that increase
the education level of the workforce is appropriate due to the adaptation to
change in employment structure.