Divan edebiyatında şehr-engiz, bilâdiye (belde-nâme), tarifnâme,
şehir mersiyesi, mesâir, sâhil-nâme, şehir tasvirlerinin yapıldığı
gazel ve kasideler gibi şehir konusunu işleyen birçok tür gelişmiş; ancak
bunların içinde şehr-engizler hepsinden çok yaygınlık kazanmıştır.
Edebiyatımızda bunların dışında, özel olarak adlandırılmayan, ancak
şehirleri konu alan başka şiirler de vardır. İçerikleri dikkate alındığında bu
şiirlerin saydığımız türlerle önemli benzerliklerinin olduğu görülmektedir.
16. asırda yaşayan Vücûdî’nin Şâhid-i Ma‘nâ adlı mesnevisinde Budin
şehrinin tasvir edildiği “Der-Vasf-ı Budun” başlıklı bölüm bu türden
şiirlere örnek teşkil etmektedir.
Vücûdî, Şâhid-i Ma‘nâ’yı 1594’te bizzat katıldığı Yanıkkale’nin
fethinin hemen akabinde yazmış; dinî-tasavvufî didaktik bir mesnevi olan
eserine fetihten sonra kışı geçirmek için gittiği Budin’i anlatan bir de bölüm
eklemiştir. 42 beyitlik bu bölümde kaplıca-hamamlarıyla tanınan Budin’in
havuzları, kalesi, bağları, Tuna Nehri, Peşte bölgesi gibi öne çıkan yerleri
övülerek tasvir edilmiştir. Bir şehrin öne çıkan güzellikleri anlatıldığı için
söz konusu bölüm her ne kadar “şehr-engiz” başlığını taşımasa da içerik
olarak şehr-engiz özelliği göstermektedir.
Çalışmamızda Şâhid-i Ma‘nâ’nın “Der-Vasf-ı Budun” başlıklı
bölümünün tenkitli metniyle muhteva ve şekil hususiyetleri hakkında
bilgiler verilmiştir.
Diwan Literature incorporates many genres such as shehrengizes,
biladiyyes, tarifnames, urban elegies, mesairs, sahilnames and eulogies
(kasides) and gazels featuring urban descriptions, but shehrengizes are the
most common of all. In Turkish literature, there are some other city poems
other than these, but they have not been lexicalized. Content analyses
would reveal that these unnamed poems are greatly similar to the poems
mentioned above. In Şâhid-i Ma‘nâ, a masnavi by Vücûdî, who lived in the
16th century, the section entitled “Der-Vasf-ı Budun”, which describes the
Budin (Buda) city, is an example of such poems.
Vücûdî wrote Şâhid-i Ma‘nâ right after the conquest of
Yanıkkale (Győr) in 1594, which he participated in, and added a section
on Budin to his religious-sufi didactic masnavi, where he spent the winter
after the conquest. This section of 42 couplets depicts the prominent sites,
such as pools, the castle, vineyards, the Danube and the Peşte (Pest) region
of Budin, which was famous for its spas and hammams. Even if this part
is not called “shehrengiz”, it exhibits the contentual characteristics of a
shehrengiz since it depicts and foregrounds the beauties of a city.
Our study is intended to provide some contentual and formal
information on Şâhid-i Ma‘nâ’s section titled “Der-Vasf-ı Budun” along
with the related critical remarks.