In today’s globalized economy, the entrepreneurship phenomenon paves
the way for economic and social developments. Hence, entrepreneurial
activities has become a matter that is greatly sought-after, both in the
academic sense and on sectoral basis. At this juncture, the future of entrepreneurial
growth relies greatly on business students therefore it’s
crucial to understand their intentions, yet such understanding has not
been questioned before in a Turkish setting using the Shapero’s model.
This paper investigates the entrepreneurial intentions of Turkish business
students, and examines the influence of components from Shapero’s
model on their intentions to become entrepreneurs. So as to measure
these, self-administrated questionnaires were distributed to 103 business
students at major universities in Ankara and Istanbul. The findings
indicated that, in accordance with global trends, most of the students
have an enthusiastic approach towards entrepreneurship.
Günümüz küresel ekonomisinde, girişimcilik olgusu ekonomik ve sosyal
kalkınmanın önünü açmaktadır. Bu sebeple, girişimcilik faaliyetleri
hem akademik bağlamda hem de sektörel düzeyde oldukça rağbet gören
bir konu haline gelmiştir. Bu noktada, girişimciliğe dayalı büyümenin
geleceği, geniş ölçüde, işletme öğrencilerine bağlı olmakla birlikte bu
öğrencilerin girişimcilik niyetlerini anlayabilmek kritik önem taşımaktadır
fakat Türk öğrencilerin bu niyetleri daha önce Türkiye özelinde ve
Shapero’nun Modeli kullanılarak sorgulanmamıştır. Bu makalede, Türk
işletme öğrencilerinin girişimcilik niyetleri ve Shapero’nun Modeli’ndeki
ögelerin bu niyetler üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu niyetlerin ölçümlenebilmesi için Ankara ve İstanbul’daki başlıca üniversitelerde
öğretim gören 103 işletme öğrencisine uygulanan anket sonucunda elde
edilen veriler, küresel yönelimler paralelinde, öğrencilerin çoğunun giri-
şimciliğe karşı hevesli bir yaklaşımları olduğunu göstermiştir.