Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Suç Oranları Üzerindeki Etkisi
Künye
Işık, S., Sezgin, B. S., & Öksüz, M. (2022). Türkiye’de Kamu Eğitim Harcamalarının Suç Oranları Üzerindeki Etkisi. Biga İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 108-118.Özet
Eğitim seviyesi, ülkelerin refah seviyesinde önemli bir belirleyicidir. Eğitimin ülkelerin refahını yükseltmesinde, işgücü piyasasının
etkinliğini arttırarak ekonomik kalkınmaya yaptığı faydalardan toplum düzenini sağlayan sosyal faydalara kadar birçok neden
bulunmaktadır. Devletin başlıca görevleri arasında yer alan eğitim hizmeti, toplumların gelişmesine ve ilerlemesine önemli katkı
sağlamaktadır. Günümüzde eğitim seviyesi yüksek gelişmiş ülkelerde, güven ortamının büyük ölçüde sağlandığı görülmektedir. Bu husus,
toplumun refahının öncelikli belirleyicilerinden biri olan eğitime yapılan kamu harcamaları ve suç oranları arasındaki ilişki
değerlendirmeye elverişli bir konu haline getirmektedir. Çalışma, Türkiye’de yapılan kamu eğitim harcamalarının suç oranları üzerindeki
etkilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda çalışmada 1983-2020 dönemine ait kamu eğitim harcamalarının milli gelire oranı
ile suç oranını göstermek üzere hükümlü sayılarının nüfusa oranı arasındaki ilişki, kesirli frekanslı Fourier Gecikmesi Dağıtılmış
Otoregresif (ARDL) sınır testiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, Türkiye’de kamu eğitim harcamalarının suç oranları üzerinde etkili
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Literatürde eğitim ve suç ilişkisini ele alan çalışma sayısı oldukça fazla olmasına karşın, eğitim
harcamalarının suç oranlarına etkilerini değerlendiren ampirik çalışmaların sayısı oldukça azdır. Bu nedenle çalışmanın literatüre katkı
sağlaması beklenmektedir. Education level is an important determinant of the welfare level of countries. There are many reasons why education increases the
welfare of countries, from the benefits it provides to economic development by increasing the efficiency of the labor market to the social
benefits that provide social order. Education service, which is among the main duties of the state, makes a significant contribution to the
development and progress of societies. Today, in developed countries with a high level of education, it is seen that an environment of trust
is provided to a great extent. This makes the relationship between public expenditures on education, which is one of the primary
determinants of the welfare of the society, and crime rates a subject to be evaluated. The study aims to analyze the effects of public
education expenditures on crime rates in Turkey. In this direction, the relationship between the ratio of public education expenditures to
national income for the 1983-2020 period and the ratio of the number of convicts to the population to show the crime rate was analyzed
with the fractional frequency Fourier Delay Distributed Autoregressive (ARDL) boundary test. As a result of the analysis, it has been
concluded that public education expenditures are not effective on crime rates in Turkey. Although the number of studies dealing with the
relationship between education and crime is quite high in the literature, the number of empirical studies evaluating the effects of education
expenditures on crime rates is very low. For this reason, it is expected that the study will contribute to the literature.