Genç Yetişkinlerde Duygusal Zekanın Kariyer Uyum ve İyimserliğine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Örneği
Künye
Kaya, Ç., & Sart, G. (2020). Genç Yetişkinlerde Duygusal Zekanın Kariyer Uyum ve İyimserliğine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Örneği. Biga İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 31-43.Özet
Kariyer uyumu, bireylerin kendilerinde ve kendilerine uygun işlerde uyumu sağlayabilmek için kullandıkları tutumlar, yeterlilikler ve davranışlar anlamına gelmektedir. Kariyer uyumu, günümüzün dinamik kariyer bağlamında zorunlu hale gelen başarılı bir uyum ve proaktifliği kolaylaştırdığı için kariyer gelişiminin hayati bir bileşeni durumundadır. Günümüz toplumunun zorluklarıyla başa çıkabilmek için uyum becerilerinin yanı sıra öne çıkan bir diğer kavram kariyer iyimserliğidir. Kariyer iyimserliği, kişinin gelecekteki kariyer gelişimi ile ilgili olarak mümkün olan en iyi sonucun beklentilerini yansıtan, zihinsel olmayan bir motivasyon faktörü olarak ele almaktadır. Bireylerin kariyer uyum ve iyimserliklerinin yanında kariyer gelişimi süreçlerini etkileyebilecek faktörlerden bir diğeri de duygusal zekadır. Duygusal zeka ve kariyer uyumu, kariyer alanı da dahil olmak üzere yaşamın çeşitli alanlarında başarılı bir şekilde uyum sağlamak için çok önemli psikososyal meta kapasitelerdir. Literatürde bireylerin kariyerleri boyunca karşılaşacakları değişim ve gelişimlere uyum sağlama sürecini güçlendirmek için duygusal zeka becerilerinin geliştirilmesinin önemi sıklıkla vurgulanmaktadır. Bu nedenle, genç yetişkinlerde kariyer uyum ve iyimserlikleri ile duygusal zeka becerileri üzerine çalışılmasının günümüzün her bakımdan hızla değişen dünyasında kariyerleri için hazırlanmakta olan genç yetişkinlere kariyer uyum becerilerini geliştirmede faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa’nın çeşitli fakültelerinde öğrenim gören 578 öğrenciye yönelik, duygusal zekanın kariyer uyum ve kariyer iyimserliği arasındaki ilişkinin regresyon analizi yardımıyla incelenmesidir. Analiz sonucunda,duygusal zeka alt boyutları olan kişisel yetenekler, kişiler arası yetenekler ve genel ruh durumu değişkenlerinin kariyer iyimserliği üzerinde anlamlı etkisi olduğu, , kişisel yetenekler, kişiler arası yetenekler ve genel ruh durumu değişkenlerinin kariyer iyimserliği değişkeni ile anlamlı ilişkili olduğu belirlenmiştir. Career adaptation means the attitudes, competencies and behaviors that individuals use in order to achieve harmony in themselves
and in jobs suitable for them. Career adaptation is a vital component of career development as it facilitates successful adaptation
and proactivity, which is essential in today's dynamic career context. Another concept that stands out alongside adaptability skills
to cope with the challenges of today's society is career optimism. Career optimism is treated as a non-mental motivational factor
that reflects the expectations of the best possible outcome in relation to one's future career development. Emotional intelligence is
another factor that can affect career development processes as well as career adaptability and optimism of individuals. Emotional
intelligence and career adaptation are very important psychosocial meta capacities to successfully adapt in various areas of life,
including career field. In the literature, the importance of developing emotional intelligence skills is frequently emphasized in
order to strengthen the process of adapting to the changes and developments that individuals will encounter throughout their
careers. For this reason, it is thought that working on career adaptability and optimism and emotional intelligence skills in young
adults will be beneficial in developing career adaptation skills for young adults who are preparing for their careers in today's
rapidly changing world. The aim of this study is to examine the relationship between emotional intelligence, career adaptability
and career optimism, with the help of regression analysis, for 578 students studying at various faculties of Istanbul UniversityCerrahpaşa. As a result of the analysis, it was determined that personal abilities, interpersonal abilities and general mood
variables, which are sub-dimensions of emotional intelligence, had a significant effect on career optimism, and that personal
abilities, interpersonal abilities and general mood variables were significantly associated with career optimism.
Cilt
1Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/biibfd/issue/69381/1101931https://hdl.handle.net/20.500.12428/6535