Türk Boğazlar Sistemi Balıkçılarının Seyir Emniyeti ve Denizde Emniyet Farkındalıklarının Ölçülmesi
Künye
Taşlı, B., & Ayaz, A. (2022). Türk Boğazlar Sistemi Balıkçılarının Seyir Emniyeti ve Denizde Emniyet Farkındalıklarının Ölçülmesi. Çanakkale Onsekiz Mart University Journal of Marine Sciences and Fisheries, 5(2), 160-168. https://doi.org/10.46384/jmsf.1193671Özet
Her iş kolunda olduğu gibi balıkçılıkta da emniyet faktörü göz ardı edilemeyecek kadar önemlidir. Balıkçı teknelerinde ne kadar ekipman ve malzeme eksikliği bulunmasa da emniyet konusu çalışanlar tarafından özümsenmemiş ise tehlike devam ediyor diyebiliriz. Ayrıca denizde emniyetin sadece tekne üzerindeki ekipmanlarla sağlanacağı düşüncesi çok eksik kalmaktadır. Özellikle balıkçıların av bölgelerindeki seyir kısıtlamaları ve zorlukları bilmemesi ciddi tehlike arz etmektedir. Çalışma alanımız olan Türk Boğazları da dünyanın en tehlikeli ve yoğun trafiğe sahip su yoludur. Bu sebeple, balıkçıların meteorolojik, navigasyon ve coğrafi tüm kısıtlamalara hakim olmaları gerekmektedir.
Av sahasına ulaşmak veya boğazları av sahası olarak kullanan balıkçılarla, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşme sonucunda denizde emniyet ve seyir emniyeti farkındalıklarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Yeniköy Limanı’nda 1 balıkçıyla, Kumkale Limanı’nda 1 balıkçıyla, Gelibolu taş iskelede 2 balıkçıyla, Şarköy Limanı’nda 2 balıkçıyla, Hoşköy Limanı’nda 4 balıkçıyla, Çakılköy Limanı’nda 5 balıkçıyla, Karşıyaka Limanı’nda 5 balıkçıyla ve Kurşunlu Limanı’nda ise 3 balıkçıyla, toplamda 23 balıkçıyla görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler, katılımcıların izni doğrultusunda ses kaydına alınarak içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, balıkçıların, çoğunlukla emniyet faktörünü göz ardı ettiği ve özellikle emniyet ekipmanlarını maddi bir yük oluşturan gider kalemi olarak gördükleri tespit edilmiştir. Seyir emniyeti farkındalıklarının denizde emniyet farkındalıklarına göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ekipman bulundurma konusunda ise eksiklerinin olmadığı fakat genellikle sörvey çekincesi ile donatıldığı görülmüştür. As in every business sector, the safety factor in fishing is very important. Although fishing boats are equipped with safety equipment, internalization of safety issues and increased awareness are crucial for the crew members as safety at sea is not a factor of on board equipment. Especially the fishermen's ignorance of the navigational restrictions and difficulties in fishing grounds may cause concerns. Since the Turkish Straits, which are two of the most dangerous and heavily trafficked straits in the world, fishermen must be aware of all meteorological, navigational and geographical restrictions. In this study, semi-structured interviews were conducted with the fishermen who navigate the straits to reach the fishing grounds or use the straits as fishery grounds in order to determine the safety awareness and navigational safety at sea. A total of 23 interviews with fishermen were undertaken. The interviews were audio recorded with the permission of the participants and analyzed by content analysis method. Findings indicated that the fishermen mostly ignored the safety factors and regarded the safety equipment as an expense item that created a financial burden. It was determined that navigational safety awareness was higher than safety awareness at sea. Lack of safety equipment on board of vessels was not determined but its availability was mostly due to periodic inspections.