Bu çalışmanın amacı Dumlupınar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinden Girişimcilik dersi almış öğrencilerin “Girişimcilik” metaforlarını belirlemektir. Araştırma, 2017-
2018 Eğitim-Öğretim yılında Kütahya ili Dumlupınar Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinden Girişimcilik dersi almış
öğrencilere gönüllülük esasına göre uygulanmıştır. Araştırma kapsamında gönüllü öğrencilere “Girişimcilik.......................................benzer, çünkü.......................................................................................” şeklinde açık
uçlu anketler dağıtılmıştır. Elde edilen anket verileri nitel araştırma desenine
uygun olarak içerik analizine tutulmuştur. Öğrenci cevaplarında “Girişimcilik” temasına yönelik 12 ayrı kategoride metafor ürettikleri tespit edilmiştir.
Katılımcıların üretmiş olduğu metaforlardan en yüksek olanı “cesaret ve risk
metaforlarının” sayısı 25 iken en az üretilen “toplumsal rol metaforlarının”
sayısı 6 olmuştur. Üretilen metaforların girişimciliğin temel özellikleri; birey
ya da grubun yeni fikirleri, risk üstlenmesi, değer yaratma, mevcut kaynakların yeni kombinasyonları, toplumsal refaha katkısı gibi unsurları karşıladığını göstermektedir.
The aim of this study is to determine Dumlupınar University Faculty of Economics and Administrative Sciences Entrepreneurship “metaphors” of students who have received Entrepreneurship lessons from their students. The
research was carried out in the academic year of 2017-2018 at the Dumlupınar University of Kütahya and the Faculty of Economics and Administrative
Sciences. It is applied on the basis of volunteerism to the students who have
taken the Entrepreneurship course from their students. Within the scope of the
research, “Entrepreneurship...............................................similar, because.....
..........................................”were distributed as open-ended questionnaires.
The obtained questionnaire data were analyzed in accordance with the qualitative research design. in the student responses, it was found that they produced metaphor in 12 different categories for the theme of “Entrepreneurship”.
The highest number of metaphores produced by participants was the number
of “courage and risk metaphors”, while the number of least developed “social
role metaphor” was 6. Essential characteristics of the entrepreneurship of the
produced metaphors; it shows that the individual or group meets elements
such as new ideas, risk taking, value creation, new combinations of existing
resources, social refinement contribution.