Amaç: Bu araştırmada Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan ve Knipe (2018) geliştirmiş olduğu
“Beden Eğitimi Öğretmenliğine İnanç Ölçeği’nin” Türkçeye ve Türk kültürüne uyarlanması
amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma grubunu 2019-2020 eğitim ve öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi, Trakya Üniversitesi ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi beden eğitimi ve spor
öğretmenliği bölümünde okuyan n=129 erkek, n=100 kadın toplamda 229 öğretmen adayı
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan ve Knipe (2018)
tarafından geliştirilen 12 madde ve 2 alt boyuttan oluşan ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği
analizlerinde AFA ve DFA kullanılmıştır.
Bulgular: Afa sonucunda ölçeğin iki boyutlu ve toplam açıkladığı varyansın % 81.59 olduğu bir yapı
ortaya çıkmıştır. DFA analizleri sonucunda χ2/sd (3.37), GFI (.91), CFI (.96), AGFI (.90), NFI (.95),
IFI (.96), RMSEA (.07) değerlerinin kabul edilebilir sınırlar içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Ölçüt
geçerliliği için yapılan t testi sonuçlarına % 27’lik alt ve üst gruplar arasındaki fark anlamlı olduğu
tespit edilmiştir. Cronbach alpha katsayısı “Çalışma Arzusu” boyutunda .96 çıkarken “Beden
Eğitimine Verilen Değer” boyutunun .97 olduğu tespit edilmiştir. Test- tekrar test yöntemi için 40
beden eğitimi öğretmeni adayına iki hafta arayla uygulanan ölçeğin pearson korelasyon katsayısının
yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı ilişkide olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Bu sonuçlar “Beden Eğitimi Öğretmenlik Mesleğine İnanç Ölçeği’nin” geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Ölçek beden eğitimi öğretmeni adaylarının dışında mevcut
çalışan beden eğitimi öğretmenlerine uygulanarak tekrar geçerlik ve güvenilirlik işlemlerinin
yapılması önerilmektedir.
Purpose: In this study, it was aimed to adapt the Belief Scale to Physical Education Teachers
developed by Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan and Knipe (2018) to Turkish culture.
Method: The research group consisted of 229 pre-service teachers (n = 129 male, n = 100 female)
who studied in Çanakkale Onsekiz Mart University, Trakya University and Tekirdağ Namık Kemal
University in 2019-2020 academic year. The scale was composed of 12 items and 2 sub-dimensions
developed by Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan and Knipe (2018). AFA and DFA were used for
construct validity analysis.
Results: As a result of the Afa, a two-dimensional structure with a total variance of 81.59% was
revealed. As a result of DFA analysis,it was determined that χ2 / sd (3.37), GFI (.91), CFI (.96), AGFI
(.90), NFI (.95), IFI (.96), RMSEA (.07) values were acceptable limits. The t-test results for criterion
validity were found to be significant between the upper and lower 27% groups. The Cronbach alpha
coefficient was found to be .96 in the “Work Desire” dimension, while the Value Given to Physical
Education ”dimension was .97. The Pearson correlation coefficient of the scale, which was applied to
40 pre-service physical education teachers at two-week intervals for the test-retest method, was found
to be highly positive and significant.
Conclusion: These results show that “Belief Scale in Physical Education Teaching Profession” is a
valid and reliable measurement tool. The validity and reliability of the scale is recommended by
applying the scale to the current physical education teachers other than the pre-service physical
education teachers.