Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÜstünbaş, Ümran
dc.date.accessioned2020-04-14T04:28:48Z
dc.date.available2020-04-14T04:28:48Z
dc.date.issued2019-06-29
dc.identifier.citationÜstünbaş, Ü. (2019). Use of cognitive strategies in reading: A descriptive study on EFL learners’ metacognition. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(2), 121-131.en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17244/eku.453192
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/2145
dc.descriptionÜstünbaş, Ümran, (School of Foreign Languages, Zonguldak Bülent Ecevit University, Zonguldak, Turkey)en_US
dc.description.abstractRegulation of cognition (Schraw & Dennison, 1994) that involves planning and strategy use of individuals is one of the two aspects of metacognition. Language programs are likely to promote learners’ cognitive skills such as thinking critically or use of strategies, thus, metacognition is also involved in second language research (eg., Ellis, Denton & Bond, 2014; Zhang, 2001). One of the language skills in which strategies are commonly used is reading, so various strategies are taught in language classes. Although reading strategies are part of instruction in language teaching, it is still unexplored how or to what extent learners use them especially in EFL setting (Yayli, 2016). Thus, this paper presents a descriptive study that explores both EFL learners’ strategy use and cognitive processes while reading. Participants of the study were 30 students (15 high level learners and 15 low-level learners) learning English at the language program of a state university in Turkey. The participants were taught three global reading strategies in a five-week study and their strategy use was examined through think-aloud protocols after presenting them reading passages appropriate for their levels. Overall, findings put forward that strategy use in reading was related to being a good or bad reader rather than language proficiency and instruction was found to play a role in these learners’ strategy use.en_US
dc.description.abstractBilişin düzenlenmesi (Schraw & Dennison, 1994), bireylerin planlama ve strateji kullanımını içeren üstbilişin iki bölümünden biridir. Dil öğretiminde eleştirel düşünme veya strateji kullanımı gibi öğrencilerin bilişsel becerileri geliştirilmekte olduğundan, üst biliş aynı zamanda dil öğrenimi araştırmalarında yer alan bir konu olmaktadır (ör., Ellis, Denton & Bond, 2014; Zhang, 2001). Okuma, yabancı dil öğretiminin strateji kullanımını gerektiren bir parçasıdır ve bu nedenle öğrencilerin bilişsel becerilerini ortaya koyan çeşitli stratejiler dil sınıflarında öğretilmektedir. Buna rağmen, öğrencilerin bu stratejileri nasıl ve ne ölçüde kullandıkları hala belirsizliğini korumaktadır (Yayli, 2016). Bu nedenle, bu betimleyici çalışma, öğrencilerin okumada kullandıkları strateji kullanımını ve okuma sırasında bilişsel süreçleri araştırmayı hedeflemektedir. Çalışmanın örneklemini, Türkiye'de bir devlet üniversitesinin yabancı dil programında İngilizce öğrenen (15 üst seviye, 15 alt seviye) 30 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara beş haftalık bir uygulamada üç genel okuma stratejisi öğretilmiştir. Bu süre sonunda katılımcılara seviyelerine uygun okuma parçaları verilmiştir ve sesli-düşünme yöntemi kullanılarak katılımcıların strateji kullanımı incelenmiştir. Çalışmanın bulguları, okuma becerisinde strateji kullanımının dil yeterliliğiyle değil; iyi ya da kötü bir okuyucu olmayla ilgili olduğunu ve de stratejilerin öğretilmesinin faydalı olduğunu ortaya koymuşturen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEFL learnersen_US
dc.subjectMetacognitionen_US
dc.subjectReadingen_US
dc.subjectStrategy useen_US
dc.titleUse of Cognitive Strategies in Reading: A Descriptive Study on EFL Learners’ Metacognitionen_US
dc.title.alternativeİngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Üstbilişleri Üzerine Bir Betimleyici Çalışmaen_US
dc.typearticleen_US
dc.authorid0000-0003-0236-9269en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record