Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM)’e Yönelik Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Künye
Gelen, B., Akçay, B., Tiryaki, A., & Benek, İ. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının Fen-TeknolojiMühendislik-Matematik (FeTeMM)’e Yönelik Özyeterlik Ölçeği: Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 88-107.Özet
Bu araştırmanın amacı, Friday Institute for Educational Innovation (2012a) tarafından geliştirilen Fen Bilimleri Öğretmenlerinin FeTeMM’e Yönelik Özyeterlik ve Tutumları Ölçeği’nin Fen Bilimleri öğretmen adaylarının özyeterlik düzeyini belirlemeye uygun olacak şekilde Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu; çeşitli üniversitelerde Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı 3. ve 4. sınıf düzeyinde öğrenim gören 392 Fen Bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliliğini incelemek için ölçeğin tümüne açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Bu analizin ardından; orijinal ölçeğin ilk iki boyutu olan Fen Bilimleri öğretiminde özyeterlik inancı ve Fen Bilimleri öğretimi sonucu beklentileri boyutlarının Fen Bilimleri öğretmen adaylarının özyeterlik düzeyini belirlediği tespit edilmiştir. Bu nedenle orijinal ölçeğin ilk iki boyutuna doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, güvenirliğini incelemek için iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış ve test-tekrar test yöntemi kullanılmıştır. Güvenirlik analizi sonucunda ölçeğin iç tutarlılık katsayısı .808 olarak hesaplanmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen veriler sonucunda, 2 boyuttan ve 12 maddeden oluşan ölçeğin eğitim alanında kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya çıkmıştır. The aim of this research is to adapt Teacher Efficacy and Attitudes Toward STEM Survey-Science Teachers Scale developed by the Friday Institute for Educational Innovation (2012a) to Turkish. This scale was adapted to Turkish to be determine the selfefficacy level of pre-service Science teachers. The study group of this research was constituted by 392 pre-service Science teachers who are studying at the 3rd and 4th grade levels of Department of Mathematics and Science Education, Science Education Program. In order to examine the construct validity of the scale, exploratory factor analysis was performed to whole scale. Following this analysis; it was found that Science Teaching Efficacy factor and Beliefs and Science Teaching Outcome Expectancy factor, the first two factors of the original scale, were determined the self-efficacy levels of pre-service Science teachers. Therefore; confirmatory factor analysis was performed to the first two factors of the original scale, the internal consistency coefficient was calculated and the test-retest method was used to assess the reliability of scale. As a result of the reliability analysis, the internal consistency coefficient was found as .808. According to data obtained from analysis, it has been revealed that the scale consisting of 2 factors and 12 items is a valid and reliable instrument which can be used in the field of education.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: