Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde drama yönteminin konuşma becerisine etkisi
Citation
Kılıçarslan, R. (2014). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde drama yönteminin konuşma becerisine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Abstract
Bu çalışmanın amacı, drama yönteminin yabancılara Türkçe öğretiminde öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmeye etkisini tespit etmek, konuşma kaygılarının drama yöntemine bağlı olarak değişip değişmediğini belirlemek, öğrencinin süreç sonunda dramaya karşı görüşlerinin neler olduğunu öğrenmek olarak belirlenmiştir. Araştırmanın yöntemi, karma yöntemdir. Araştırmanın nicel verileri için yarı deneysel desenlerden ön test son test kontrol gruplu model uygulanmış; nitel veriler ise odak grup görüşmesi yapılarak oluşturulmuştur. Araştırma, İstanbul il merkezinde öğrenim gören B2 öğrencileri ile yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemi ise 36 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma sürecinde, araştırmada kullanılan konuşma konularını belirlemek için uzman görüşüne başvurulmuştur. Başka araştırmacılar tarafından geliştirilen öğrencilerin konuşma becerilerini ve kaygı düzeyini belirlemek için "Konuşma Değerlendirme Ölçeği ve "Konuşma Kaygısı Ölçeği" kullanılmıştır. Nitel veriler ise odak grup görüşmesi yoluyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamına taşınarak SPSS 21.0 istatistik paket programıyla analiz edilmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrasında "Konuşma Becerisi Değerlendirme Ölçeği"nden ve "Konuşma Kaygısı Ölçeği"nden aldıkları puanların anlamlı bir şekilde değişip değişmediğini tespit edebilmek amacıyla karışık ölçümler için iki faktörlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Bilgi formlarından alınan bilgilerden elde edilen değerlerin gruplar arası ilişkinin hangi boyutta olduğunu belirlemek için Ki-kare testi yapılmıştır. Uyulama sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubu öğrencilerinden daha başarılı olduğu sonucu çıkmıştır. The Effects of Drama Method on Speaking Skills in Education of Turkish as a Foreign Language The aim of this study is to determine the effect of drama method on improvement of speaking skills in teaching Turkish as a foreign language, to determine whether speaking anxiety varies or not depending on drama method, and to find the opinions of students about the drama at the end of the process. The method of this research is the mixed method. For quantitative data of the research, pre-test, post-test, control group model were used among experimental patterns; and focus group interview has been executed for qualitative data. The research has been carried out with B2 students studying in city center of Istanbul. The sample of student consists of 36 students. During research period, expert opinion has been requested in order to determine the speech topics used in study. "Speaking Skill Assessment Scale" and "Speech Anxiety Scale" developed by other researchers for determining the speaking skills and anxiety levels were used. Qualitative data were collected via focus group interviews. The data obtained in research has been transferred into computer medium, and analyzed with SPSS 21.0 statistic software. In order to determine whether pre- and post- implementation scores of students from "Speaking Skill Assessment Scale" and "Speech Anxiety Scale" vary significantly or not, 2-factor variance analysis (ANOVA) was used for mixed measurements. Chi-square test was used in order to determine the level of intergroup relationship of values obtained from information forms. At the end of implementation, it has been concluded that the students in experiment group were more successful than students in control group