Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKaplan, Hasan
dc.date.accessioned2018-04-27T08:01:50Z
dc.date.available2018-04-27T08:01:50Z
dc.date.issued2017-03
dc.identifier.citationKaplan, H. (2017). Bir İnanç Aşaması Olarak Haniflik. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10, 7-23.en_US
dc.identifier.issn2147-2521
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1796
dc.description.abstractHaniflik kavramı; çoğu Müslüman âlim tarafından İslam öncesi döneme kadar genelde Arap yarımadasında varlığını sürdüren Hz. İbrahim’in Tevhid Dini olarak kabul edilir. Bu makalede psiko-tarih / psiko-biyografi ve dilbilimsel çözümlemeler yaparak, Hanifliğin bir dinin adı olmayıp, bir sıfat olduğu tezi ileri sürülmektedir. Hanifliği psikolojik açıdan elealan bu teze göre, Haniflik bir din olmaktan ziyade, bedensel/zihinsel/ duygusal/sosyal ve spiritüel anlamda büyümekte olan bir bireyin dine yönelik tutumudur. Kavram aslında psikolojik bir haleti ruhiyeye işaret etmektedir. Haniflikte dinî bir anlamdan ziyade, psiko-sosyal bir bağlam ön plandadır. Gerek kavramın etimolojisi, gerek Hz. İbrahim’in hayatı, gerekse Kur’ân-ı Kerim deki kullanımı dikkate alındığında, Hanifliğin manevi /dini gelişimde bir aşama, modern psikolojinin vurguladığı ergenlik ruhunu yansıtan bir gelişimsel dönüm noktası, bir moratoryum durumu ve bir kimlik arayış ve inşa süreci olduğu görülür.en_US
dc.description.abstractThe concept of Hanif, traditionally considered by most Muslim scholars as the name of a monotheist religion, or a cult, existed in pre-İslamic Arabia. In this paper, by using psycho-historical, psycho-biographical, and linguistic analysis, I argue against this traditional understanding that Hanif is a name (of a religion), rather, that it is an adjective, an attribute of personal developmental phase. It is not a religion, but a religious attitude expressed by individuals who grow on a personal and spiritual level that involves questioning the existing traditional religious views and ways of life. It is a psychological state of being; the term has more of a psycho-social connotation than a religious one. Considering the etymology of the word and the life of the Prophet Abraham, which is celebrated as a Hanif by the Qur’ân, being Hanif, hence, seems to be a stage of spiritual growth, a significant turning point in one’s spiritual journey, a developmental character which corresponds to the spiritual phase of adolescence, a state of moratorium, a crisis of identity, and a quest for meaning that extensively is highlighted by the modern developmental schools of psychology.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHanifen_US
dc.subjectHz. İbrahimen_US
dc.subjectPsiko-biyografien_US
dc.subjectPsikotarihen_US
dc.subjectİnsan Gelişimien_US
dc.subjectMoratoryumen_US
dc.subjectKimliken_US
dc.subjectAbrahamen_US
dc.subjectPsycho-biographyen_US
dc.subjectPsycho-historyen_US
dc.subjecthuman developmenten_US
dc.subjectMoratoriumen_US
dc.subjectIdentityen_US
dc.titleBir İnanç Aşaması Olarak Hanifliken_US
dc.title.alternativeBeing Hanif as a Stage of Faithen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofKilitbahir (İlahiyat Fakültesi Dergisi)en_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record