Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorAydın, Serhat
dc.contributor.authorÇelik, Derya
dc.date.accessioned2018-02-23T12:37:47Z
dc.date.available2018-02-23T12:37:47Z
dc.date.issued2017-10
dc.identifier.citationAydın, S. ve Çelik, D. (2017). Matematiğin Doğası Hakkında İnançlar Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13, 715-733.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1764
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, uluslararası TEDS-M çalışması için geliştirilmiş Matematiğin Doğası Hakkında İnançlar Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğinin yapılarak geliştirilmiş Türkçe formun sunulmasıdır. Araştırma, Türkiye’nin yedi bölgesinden rastgele olarak seçilen birer üniversiteden toplam 583 son sınıf ilköğretim matematik öğretmeni adayı üzerinden yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliğini incelemek için Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi yöntemleri kullanılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, toplam açıklanan varyansın %57 olduğu ve maddelerin iki faktör (kural yönelimi ve keşfetme yönelimi) altında toplandığı görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde ölçeğin aslına benzer şekilde iki boyutlu olduğu ve bu modelin iyi uyum sağladığı görülmüştür (X2=151.58, sd=53, RMSEA=0.08, GFI=0.93, AGFI=0.88, CFI=0.95, NFI=0.91, NNFI=0.96). Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için ise Cronbach alfa katsayısı ve madde-toplam korelasyonlarına bakılmıştır. Türkçe formda bulunan maddeler ile toplam arasındaki korelasyon katsayılarının 0.46 ile 0.66 arasında değiştiği bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayıları kural yönelimi alt boyutu için 0.88 ve araştırma ve keşfetme yönelimi altboyutu için 0.92 olarak bulunmuştur. Ulaşılan bu sonuçlar ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.en_US
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine validity and reliability of Turkish adaptation of "Beliefs about The Nature of Mathematics Scale" developed for international TEDS-M Study. The research was conducted on 583 senior preservice elementary mathematics teachers from different universities selected randomly from seven geographical regions of Turkey. In order to examine construct validity of the scale, exploratory and confirmatory factor analyses were used. As a result of the exploratory factor analysis, it was found that total explained variance was 57% and that the items were grouped under two factors (rule orientation and discovery orientation). Results of confirmatory factor analysis demonstrated that the scale yielded two factors as the original form and that the model was well fit (X2=151.58, sd=53, RMSEA=0.08, GFI=0.93, AGFI=0.88, CFI=0.95, NFI=0.91, NNFI=0.96). In order to examine the reliability of the scale, item-total correlations and Cronbach alfa were calculated. Item-total correlations ranged from 0.46 to 0.66 in Turkish form of the scale. Internal consistency coefficients were found as 0.88 for Rule orientation subscale and 0.92 for Inquiry orientation subscale. These results show that the Turkish form of the scale is a valid and reliable instrument.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMatematiğin doğası hakkında inançlaren_US
dc.subjectölçek uyarlamaen_US
dc.subjectgeçerliken_US
dc.subjectgüvenirliken_US
dc.subjectBeliefs about the nature of mathematicsen_US
dc.subjectscale adaptationen_US
dc.subjectvalidityen_US
dc.subjectreliabilityen_US
dc.titleMatematiğin Doğası Hakkında İnançlar Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanmasıen_US
dc.title.alternativeThe Adaptation Of “Beliefs About The Nature Of Mathematics” Scale Into Turkish Cultureen_US
dc.typearticleen_US
dc.authorid161313en_US
dc.authorid151305en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record