Students' Satisafction Levels of Turkish Teaching Program and Services Provided in This Program in Turkish Teaching Department at Cukurova University
Künye
Kara, Ö. T. (2017). Students' Satisafction Levels of Turkish Teaching Program and Services Provided in This Program in Turkish Teaching Department at Cukurova University. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13, 144-157.Özet
Today, the perceptions and expectations of university students about the programs they attend are important when the aims of the universities are considered. In this sense, it is necessary for all the universities in Turkey to develop some plans by determining certain priorities which will satisfy university students and also take their expectations into consideration. It is possible to reach a required level of education by focusing on the subjects such as quality, satisfaction and performance. In this study, it was aimed to determine the satisfaction level of the students attending in Turkish Teaching Department at Çukurova University about the services, lessons and the instructors. This study was designed using a descriptive survey model. 106 teacher candidates in the 2nd, 3rd and 4th grades of Turkish Teaching Department at Çukurova University participated in the study. ‘A Satisfaction Survey for Turkish Teaching Candidates’ was administered as data collection tool. Descriptive statistics were used in the analysis of the data. Satisfaction levels of the participants in Turkish Teaching program were examined in three dimensions in terms of teaching programs, lessons, lecturers, services and facilities. It was found that satisfaction levels of the students were, in general, low or medium. Considering the results of the study, the realities of the country and the students’ expectations should be taken into consideration and emphasized while a teaching program is prepared. The results may contribute to the preparation of new Turkish Teaching programs and to the researchers who aim to conduct research about similar issues. Günümüzde üniversite öğrencilerinin öğrenim gördükleri programla ilgili algıları ve beklentileri üniversitelerin varlık amaçları açısından değerlendirildiğinde önemlidir. Bu açıdan ülke genelindeki bütün üniversitelerin öğrencilerini memnun edecek öncelikleri belirleyerek planlama yapması, onların beklentilerini dikkate alması gerekir. İstenilen düzeyde bir eğitim seviyesine ulaşmak kalite, memnuniyet, performans gibi konulara odaklanmayla mümkündür. Bu çalışmada Çukurova Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği ana bilim dalında okuyan öğrencilerin Türkçe Öğretmenliği programı ve bu program dâhilinde sunulan hizmetler, verilen dersler, öğretim elemanları hakkındaki memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma betimsel tekil tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmaya Çukurova Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği ana bilim dalında 2, 3 ve 4. sınıflarda eğitim gören 106 öğretmen adayı katılmıştır. Tarama niteliğinde bir model kullanılarak gerçekleştirilen araştırmada veri toplama aracı olarak “Türkçe Öğretmeni Adayları Memnuniyet Anketi” kullanılmış olup veri analizinde, betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Çalışmada Türkçe Öğretmenliği programında okuyan öğrencilerin memnuniyet düzeyleri; öğretim programı, dersler, öğretim elemanları, hizmet ve imkânlar açısından üç boyutta incelenmiştir. Genel anlamda öğrencilerin memnuniyet düzeylerinin orta ve düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçlarıyla bir öğretim programı hazırlanırken öğrenci düzeylerinin, ülke gerçeklerinin ve öğrencilerin beklentilerinin göz önünde bulundurulmasına vurgu yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda çıkan bulguların yeni Türkçe Öğretmenliği programlarının hazırlanmasına yardımcı olacağı gibi, benzer konularda araştırma yapmak isteyen akademisyenlere de katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: