The study of the perceptions of the students studying in the department of Turkish teaching in Çukurova University about the term “Syrian Refugee”
Künye
Kara, Ö. T., Yiğit, A. ve Ağırman, F. (2016). The study of the perceptions of the students studying in the department of Turkish teaching in Çukurova University about the term “Syrian Refugee”. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (4), 945-961.Özet
The concept of immigration has always been on the agenda of the world and profoundly affected the population, socio-economic and cultural structure of the countries like Turkey which is exposed to immigration throughout history. In most of the provinces of our country, Syrian refugees have started to live with Turkish citizens and the interaction between both societies has increased. The purpose of this study is to reveal the students’ perceptions studying in the department of Turkish teaching in Çukurova University about the concept of Syrian refugee. For this purpose, 70 students studying in 3rd and 4th grade in the department of Turkish Education in Çukurova University were required to fill in the blanks of the sentence “A Syrian refugee is like... because ...”. The data of the research were obtained in this way. Content analysis method was used for analysing the data. At the end of the study, it was observed that majority of the students developed unfavourable metaphors, while some of them had positive ones. The students who had negative metaphors classified the refugees into categories such as solitary, needy for help and damaging to others. On the other hand, those who had positive metaphors regarded the refugees as close relatives or brothers. The metaphors in the study were divided into different categories and then analysed. With this study, it is estimated that the students’ assessment about Syrian refugees will find out different perspectives about the solution of immigration. Her zaman dünyanın gündeminde yer almış, olan göç kavramı, Türkiye gibi göçe maruz kalan ülkelerin nüfusunu, sosyoekonomik yapısını ve kültürel dinamiklerini derinden etkilemiştir. Ülkemizin pek çok ilinde Suriyeli mülteciler Türkiye vatandaşlarıyla yaşamaya başlamış ve iki toplum arasındaki etkileşim artmıştır. Bu araştırmanın amacı, Çukurova Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde okuyan öğrencilerin Suriyeli mültecilere ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda Çukurova Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde 3. ve 4. sınıfta okuyan 70 öğrenciden “Suriyeli mülteci … gibidir, çünkü …” cümlesindeki boşlukları doldurmaları istenmiştir. Böylelikle araştırmanın verileri elde edilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun Suriyeli mültecilerle ilgili olumsuz metaforlar geliştirdiği görülürken bir kısmının ise olumlu metaforlar geliştirdiği tespit edilmiştir. Olumsuz metafor geliştiren öğrenciler mültecileri daha çok kimsesi olmayan, yardıma muhtaç, zarar veren kimseler olarak gördüklerini ifade etmişlerdir. Olumlu metafor geliştiren öğrenciler ise mültecileri yakın bir akraba, kardeş olarak görmüşlerdir. Araştırmadaki metaforlar farklı kategorilere ayrılarak incelenmiştir. Bu araştırmayla; Suriyeli mülteciler ile ilgili üniversite öğrencilerinin değerlendirmelerinin, göçmen krizinin çözümünde farklı boyutları ortaya çıkaracağı ön görülmektedir.
Bağlantı
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000193629/5000171245https://hdl.handle.net/20.500.12428/1579
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: