The perceptions of students about the concept of function
Citation
Özüdoğru, M. (2016). The perceptions of students about the concept of function. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (4), 909-927.Abstract
The aim of this study was to analyze the perceptions of 9th grade students about the concept of function. Students’ conceptual and procedural learning was implied as theoretical framework of the study. The participants of the study consisted of four 9th grade students who were attending to various state high schools in İzmir. In this study, data were collected through semi-structured interviews and an achievement test. Achievement test was used to select the four students through the critical sampling method among 416 9th grade students. This study is a phenomenological study which is one of the qualitative research designs. According to the interview results, it was determined that some students had conceptual confusion about determining whether x was a function of y or y was a function of x. Besides, while examining whether the graphs of relations are functions or not, all students made explanations according to recited rule and while defining the function concept, students did not mention the concepts such as domain, range and the image set. In addition to these, it was found that examples of functions related to daily life were functional and one to one matching type examples. Bu çalışmanın amacı, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fonksiyon kavramına ilişkin algılarını incelemektir. Kuramsal çerçeve olarak öğrencilerin fonksiyon kavramıyla ilgili kavramsal ve işlemsel öğrenmeleri temel alınmıştır. Çalışmanın katılımcıları dokuzuncu sınıfa devam etmekte olan dört öğrencidir. Bu dört öğrenci, 416 dokuzuncu sınıf öğrencisine uygulanan başarı testi sonuçlarına göre kritik örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenolojik bir çalışmadır. Görüşme sonuçlarına göre, bazı öğrencilerin fonksiyon sorularını çözerken, tanım kümesine değer verip değer kümesini bulmak yerine tam tersi bir kavramsal algıya sahip oldukları; öğrencilerin x’in, y’nin fonksiyonu mu y’nin, x’in fonksiyonu mu olduğu ile ilgili kavram karmaşası yaşadıkları; verilen bağıntı grafiklerinin fonksiyon olup olmadığının incelenmesinde tüm öğrencilerin öğretilen ezbere kurala göre sonuca gittikleri; fonksiyon tanımını yaparken, tanım kümesi, değer kümesi ve görüntü kümesi gibi kavramlara değinmedikleri belirlenmiştir. Ayrıca, fonksiyon kavramı ile ilgili verilen günlük hayat örneklerinin işlevsel günlük hayat örnekleri ve birebir eşlemeye dayalı örnekler olduğu, cebirsel günlük hayat örneklerine ve ezbere/kitap günlük hayat örneklerine rastlanmadığı belirlenmiştir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000184590/5000171249https://hdl.handle.net/20.500.12428/1577
Collections
The following license files are associated with this item: