The using of cooperative learning method with seven principles for good practice and models in science course
Citation
Çavdar, O. ve Doymuş, K. (2016). The using of cooperative learning method with seven principles for good practice and models in science course. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 741-768.Abstract
The aim of this study was examining the effect of using of cooperative learning method with the seven principles and models on the subjects of the 'Atomic Structure' and 'Electrons configuration and chemical properties' at 7th grade. It was used quasi-experimental method and determined three experiment groups. The first experiment group is cooperative seven principles model group (CSPMG, n=20), the second experiment group is cooperative seven principles group (CSPG, n=16) and the third experiment group is cooperative group (CG, n=22). In CSPMG, seven principles for good practice and models were used with cooperative learning method; in CSPG seven principles for good practice were used with cooperative learning method and in CG cooperative learning method in teaching the subjects. After the studies, the model drawing tests (MDT1,2) which related to the subjects were applied to the groups. The end of the study, it was determined that the seven principles applications were improved students’ conceptual understanding in atomic structure subject but students’ false drawing related to the subject was high rate. And it was determined that the methods and techniques applied did not constitute a significant difference in students' conceptual understanding but the majority of students in groups had true drawing at the end of the applications in the subject of the electrons configuration and chemical properties of the electrons. Bu araştırmanın amacı 7.sınıf fen ve teknoloji dersinde ‘Atomun Yapısı’ ve ‘Elektronların Dizilimi ve Kimyasal Özellikler’ konularında işbirlikli öğrenme yönteminin yedi ilke ve modellerle kullanılmasının öğrencilerin mikro boyuttaki kavramsal anlamalarına etkisini araştırmaktır. Araştırmada yarı deneysel yöntem kullanılmış ve üç araştırma grubu oluşturulmuştur. Birinci grup İşbirlikli Yedi İlke Model Grubu (İYMG, n=20), ikinci grup İşbirlikli Yedi İlke Grubu (İYG, n=16), üçüncü grup ise İşbirlikli Gruptur (İG, n=22). Konular İYMG’de işbirlikli öğrenme yöntemi ile iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modelerle birlikte kullanılarak, İYG’de işbirlikli öğrenme yöntemi ile iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke kullanılarak, İG’de ise işbirlikli öğrenme yöntemi ile öğretilmiştir. Çalışmalar bittikten sonra gruplara konular ile ilgili model çizim testleri (MÇT1,2) uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda atomun yapısı konusunda yedi ilke uygulamalarının öğrencilerin kavramsal anlamalarını artırdığı fakat gruplardaki öğrencilerin hatalı çizim oranlarının yüksek olduğu, elektronların dizilimi ve kimyasal özellikler konusunda ise uygulanan yöntem ve tekniklerin öğrencilerin kavramsal anlamalarında anlamlı bir fark oluşturmadığı fakat araştırma gruplarındaki öğrencilerin büyük bir bölümünün uygulamalar sonunda doğru çizim yaptığı tespit edilmiştir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000183228/5000164507https://hdl.handle.net/20.500.12428/1454
Collections
The following license files are associated with this item: