An evaluation of music educational materials for music education in pre-school institutions based on pre-school teachers’ views
Citation
Sönmezöz, F. ve Haseski Hakyol, F. L. (2016). An evaluation of music educational materials for music education in pre-school institutions based on pre-school teachers’ views. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 726-740.Abstract
In this research, sources and materials which belongs to pre-school education institutions dependent to Ministry of National Education, are aimed to identfy their situation, evaluate and examine them in the direction of pre-school teachers perspectives. Sample of the research is formed by 231 pre-school teachers chosen with random sample method and teachers, who teaches music education in music centers which stated for the pre-school education programme concept, are on duty at pre-school education institutions in Çanakkale dependent to Ministry of National Education due to 2013-2014 education term. In the research, according to scanning model Music Education Survey (MES) has been generated by examination of the literature about pre-school music education. After the neccesary permissions have been taken, data has been gathered by implementing MES in the course hours by visiting the schools which in question teachers work for. Data about identification of the situation of educational materials and tools and their level of availability in the music centers of the institutions are analyzed with SPSS 21 statistic package programme. According to quantitave findings gained from the research; it is stated to materials and the tools in schools which are implemented the sample, are poor and insufficient comparing with pre-school education programme of Ministry of National Education. In the direction of this findings, suggestions are found out in service trainings about the pre-school music education for the teachers properly and periodically and supplying adequate amount and quality visual-audio materials to pre-school institutions each year by the Ministry of National Education. Bu araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki okul öncesi eğitim kurumlarında bulunan, okul öncesi müzik eğitimine yönelik kaynakların ve materyallerin; durum tespitlerinin yapılması mevcut durumun okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Çanakkale ili içerisinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan, okul öncesi eğitim programı kapsamında belirlenen müzik merkezlerinde müzik eğitimi gerçekleştiren ve tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 231 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli doğrultusunda, Müzik Eğitimi Anketi (MEA) geliştirilerek durum tespiti yapılmaya çalışılmıştır. İlgili izinlerin alınmasından sonra, söz konusu öğretmenlerin bulunduğu okullara gidilerek ders saatleri içerisinde müzik eğitimi anketi uygulanarak veriler toplanmıştır. Müzik eğitimi anketi ile kurumlarda bulunan müzik merkezlerindeki eğitsel materyallerin ve araç-gereçlerin durum tespiti ile ilgili elde edilen veriler SPSS 21 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen nicel bulgular sonucunda; örneklemde yer alan kurumlardaki müzik merkezlerinin eğitsel materyal ve araç-gereçler bakımından Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında belirtilenlere ve istenenlere oranla büyük ölçüde yetersiz olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okul öncesi eğitim kurumlarına, her yıl yeterli sayı ve nitelikte görsel-işitsel materyallerin tedarik edilmesi; öğretmenlerin de okul öncesi müzik eğitimi ile ilgili uygun şekilde belirli aralıklarla hizmet içi eğitimler alması şeklinde öneriler getirilmiştir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000182361/5000164476https://hdl.handle.net/20.500.12428/1453
Collections
The following license files are associated with this item: