An investigation of the accuracy in classification of Faculty Development Program (FDP) research assistants in academic field preferences as to socio-economic factor
Citation
Büyükatak, E. ve Demir, E. (2016). An investigation of the accuracy in classification of Faculty Development Program (FDP) research assistants in academic field preferences as to socio-economic factor. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 707-725.Abstract
The aim of this research is determination of ‘Faculty Development Program (FDP)’ research assistants’ socio-economic variables that is associated with the preferences of academic field and the university and examination of the accuracy of classification of the choice of these variables according to academic field and university preferences. In this research, conducted in relational screening model from fundamental research, observations were carried out on 60 FDP research assistant in the Department of Educational Sciences of Hacettepe, Ankara and Gazi Universities. A questionnaire developed by researchers totally consists of 20 items as socio-economic characteristics and regional preferences. The logistic regression analysis from classification accuracy analysis was used in the analysis of data. According to the findings, out of FDP research assistants’ criteria taken into account in the choice of field, effectiveness of preferred section in the academic field and degree to graduation section have been determined to be significant. According to these criteria and also preferred order of academic field and assigned academic field, four logistic models with 16 socioeconomic variables were produced. Three of them are meaningful. It is shown that the percentage of the total classification accuracy of each of the three models is more than calculated relative percentage value and these models make accurate classification beyond chance. Accordingly, it was observed that the variables of high school and section type, the current educational status, maternal and paternal education level, marital status and working condition prior OYP are meaningful classifiers in the classification for FDP research assistant according to their preferred academic field. Bu çalışmanın amacı, akademik alan tercihleri ile ilişkili olan sosyoekonomik değişkenlerin, eğitim bilimleri alanındaki ÖYP araştırma görevlilerini akademik alan tercihlerine göre sınıflama doğruluğunun incelenmesidir. Temel araştırmalardan ilişkisel tarama modelinde yürütülen bu çalışmada gözlemler, Hacettepe Üniversitesi, Ankara Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümlerinde görevli 60 ÖYP araştırma görevlisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ölçme aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen bir anket kullanılmıştır. Anket, sosyoekonomik özelliklerin sorgulandığı birinci bölüm ve alan tercihlerinin sorgulandığı ikinci bölüm olmak üzere toplam 20 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde, sınıflama doğruluğuna yönelik analizlerden lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Eğitim Bilimleri araştırma görevlilerinin alan tercihlerinde dikkate aldıkları ölçütler arasında, tercih edilen bölümün akademik alanda etkinliğinin ve lisans bölümüne yakınlığının önemli görüldüğü belirlenmiştir. Bu ölçütler ve ayrıca akademik alan tercih sırası ve atanılan akademik alana göre 16 SED değişkeni ile dört lojistik model üretilmiştir. Bunlardan üç tanesi manidardır. Üç modelin her birinin toplam sınıflama doğruluğu yüzdesinin hesaplanan nisbî şans yüzdesi değerinin üzerinde olduğu ve bu modellerin şansın ötesinde doğru sınıflandırma yapabildiği görülmüştür. Buna göre ÖYP araştırma görevlilerini akademik alan tercihlerine göre sınıflandırmada; lise okul ve bölüm türü, şu anki eğitim durumu, anne ve baba eğitim düzeyi, ÖYP öncesi çalışma durumu ve medeni durum değişkenlerinin manidar sınıflayıcılar olduğu gözlenmiştir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000182190/5000164506https://hdl.handle.net/20.500.12428/1452
Collections
The following license files are associated with this item: