Integrative stem teaching intention questionnaire: A validity and relaibility study of the Turkish form
Citation
Hacıömeroğlu, G. ve Bulut, A. S. (2016). Integrative stem teaching intention questionnaire: A validity and relaibility study of the Turkish form. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 654-669.Abstract
Purpose of this study is to investigate the reliability and validity of the Turkish form of the Integrative STEM Teaching Intention Questionnaire developed by Lin and Williams (2015). This questionnaire was adapted to Turkish to determine pre-service teachers’ STEM intentions level. In this study, data gathered from 253 elementary pre-service teachers were utilized for Exploratory and Confirmatory Factor Analysis to determine the structure of factor loading. The factor loading among the sub-scales were same for the five dimensions. Two sub-scales, perceived behavioral control, and behavioral intention were merged in adapted version of the questionnaire. Cronbach’s alpha coefficient for the overall instrument was calculated as .94, respectively. The adapted questionnaire includes 31 items placed on a 7-point likert type scale. The adapted instrument includes five sub-scales: knowledge (?=.93), value (?=.86), attitude (?=.87), subjective norm (?=.69), perceived behavioral control and behavioral intention (?=.86). Turkish adaptation of the questionnaire is valid and reliable and appropriate to use in Turkish culture. Bu araştırmada, Lin ve Williams (2015) tarafından geliştirilen Entegre FeTeMM Öğretimi Yönelim Ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılarak sınıf öğretmeni adaylarının bu konuya ilişin görüşlerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracı elde etmek amaçlanmıştır. 253 sınıf öğretmeni adayından toplanan verilere Açımlayıcı ve Doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular, Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin özgün halinden farklı olarak beş faktörlü bir yapı oluşturduğu belirlenmiştir. Özgün ölçekte davranış yönelimi ve algılanan davranış kontrolü maddelerinin aynı faktör altında birleştiği görülmüştür. Diğer alt boyutların ise özgün ölçekteki yapıyı koruduğu tespit edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi, açımlayıcı faktör analizi sonucunda oluşan yapının toplanan verilere uyum gösterdiğini ortaya koymuştur. Ölçeğin bütünü için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .94 olarak hesaplanmıştır. Uyarlanan ölçeğin Türkçe formu 31 maddeden oluşmaktadır ve 7’li Likert tipindedir. Alt faktörlerin sırasıyla, bilgi (?=.93), değer (?=.86), tutum (?=.87), sübjektif ölçüt (?=.69), algılanan davranış kontrolü ve davranış yönelimi (?=.86) olmak üzere beş boyuttan oluştuğu belirlenmiştir. Geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan uyarlanan ölçeğin Türkçe formunun sınıf öğretmeni adaylarında kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000176286/5000164803https://hdl.handle.net/20.500.12428/1449
Collections
The following license files are associated with this item: