Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorAkman, Yener
dc.date.accessioned2016-06-01T08:27:22Z
dc.date.available2016-06-01T08:27:22Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAkman, Y. (2016). The relationship between destructive leadership and Job Burnout: a research on teachers. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 627-653.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000172969/5000164495
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1448
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the relationship between destructive leadership and job burnout of primary and secondary school teachers’ and to investigate the concepts in terms of different variables. This study was designed with descriptive survey method and to used triangulated desing of mixed research method. The teachers in the study was defined as the study group. The study group is consisted of 423 teachers, working during 2014-2015 academic year. Data were gathered through the “Destructive Leadership Scale” and “Job Burnout Scale”. Data were analyzed by using descriptive statistical techniques as frequency, arithmetic mean, percentage, standart deviation and t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and correlation analysis. Descriptive analysis was conducted with semi-structured interview data at the qualitative research. Study findings of the study showed that the perception of destructive leadership and job burnout of teachers’ are nearly middle level. Also, the results of the study indicate that destructive leadership was positively, middle and significantly correlated with job burnout. These findings are verified in terms of themes and code frequencies obtained in qualitative design. Additionaly, the perception of destructive leadership showed a significant difference with gender, marital status, branch and job seniority. And the perception of job burnout showed a significant difference with gender, marital status and branch. As the general result of the study that the perception of destructive leadership and job burnout of teachers’ has been reached with a significant relationship.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin yıkıcı liderlik algıları ile mesleki tükenmişlikleri arasındaki ilişki saptanmış ve kavramlara yönelik algıları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Betimsel tarama modelinde desenlenen çalışmada, karma araştırma yöntemlerinden eşzamanlı üçgenleme deseni kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler çalışma grubu olarak belirtilmiştir. Çalışma grubu 2014-1015 eğitim-öğretim yılında görev yapan 423 öğretmenden oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin toplanması sürecinde yıkıcı liderlik ölçeği ve mesleki tükenmişlik ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde frekans, aritmetik ortalama, yüzde, standart sapma gibi betimsel istatistik teknikleri ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve korelasyon teknikleri uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise yarı- yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler üzerinde betimsel analiz gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları yıkıcı liderlik ve mesleki tükenmişlik algılarını orta düzeye yakın olarak göstermiştir. Ayrıca yıkıcı liderlik ile mesleki tükenmişlik arasında anlamlı, pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Bu bulgu nitel desende elde edilen temalar ve kodların frekansları açısından doğrulanmaktadır. Ek olarak yıkıcı liderlik algısı cinsiyet, medeni durum, branş algısı ve mesleki kıdem; mesleki tükenmişlik algısı ise cinsiyet, medeni durum ve branş algısına göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Araştırmanın genel sonucu olarak öğretmenlerin yıkıcı liderlik algısı ile mesleki tükenmişlikleri arasında anlamlı bir ilişki olduğuna ulaşılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDestructive leadershipen_US
dc.subjectJob Burnouten_US
dc.subjectTeacheren_US
dc.subjectYıkıcı liderliken_US
dc.subjectMesleki tükenmişliken_US
dc.subjectÖğretmenen_US
dc.titleThe relationship between destructive leadership and Job Burnout: a research on teachersen_US
dc.title.alternativeYıkıcı liderlik ile mesleki tükenmişlik arasındaki ilişki: öğretmenler üzerine bir araştırmaen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record