The development of higher education life satisfaction scale
Citation
Erol, M. ve Yıldırım, İ. (2016). The development of higher education life satisfaction scale. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (1), 221-243.Abstract
The Higher Education Life Satisfaction Scale (HELSS) in Turkish culture was developed in this study. HELSS has been applied to a total of 852 university students (637 males and 215 females) for its validity and reliability. The data have been analyzed with the SPSS (Standard Program for Social Sciences) 18.00 and LISREL 8.8. HELSS’ construct validity has been analyzed with exploratory and confirmatory factor analysis. According to the analysis results, it’s been determined that HELSS includes a five-factor structure. These factors have been denominated as following: the first factor as “general university satisfaction”, the second factor as “satisfaction from instructors”, the third factor as “satisfaction from university social services”, the fourth factor as “satisfaction from university facilities” and the fifth factor as “satisfaction from university administration”. HELSS explains 58.35 % of the total variance. As a result of the implementation for criterion validity, it has been observed that positive meaningful relationship occurs between HELSS and the General Life Satisfaction Scale (r=.64, p<.01) (Diener, Emmons, Larsen & Griffin, 1985). In the study of HELSS’ reliability, the coefficient of internal consistency has been established to be .93. In the Test-retest reliability scale which was done with two weeks of difference, Pearson moment correlation coefficient has been established to be r??=.996 (p<.01). Furthermore, Item-total correlations ranging between .35 and .75, and according to t-test results differences between each item’s means of upper 27% and lower 27% points were significant (p<.001). Based on these results, it’s possible to say that HELSS is a valid and reliable assessment evaluation instrument. Bu çalışmada, Türk kültüründe Yükseköğrenim Yaşam Doyumu Ölçeği (YYDÖ) geliştirilmiştir. YYDÖ’nün geçerlik ve güvenirlik çalışmaları toplam 852 (erkek: 637, kız: 215) üniversite öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Veriler SPSS 18.00 ve LISREL 8.8 programı ile analiz edilmiştir. YYDÖ’nün yapı geçerliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda YYDÖ’nün beş faktörlü bir yapı içerdiği görülmüştür. Birinci faktör “genel üniversite doyumu”; ikinci faktör, “öğretim üyelerinden sağlanan doyum”; üçüncü faktör, “üniversite sosyal hizmetlerinden sağlanan doyum”; dördüncü faktör, “üniversite imkânlarından sağlanan doyum”; beşinci faktör, “üniversite yönetiminden sağlanan doyum” olarak adlandırılmıştır. YYDÖ, toplam varyansın %58.35’ini açıklamaktadır. Ölçüt geçerliği için yapılan uygulama sonucunda YYDÖ ile Genel Yaşam Doyumu Ölçeği (Diener, Emmons, Larsen ve Griffin, 1985) arasında pozitif yönde manidar bir ilişki olduğu görülmüştür (r=.64, p<.01). YYDÖ’nün güvenirlik çalışmasında iç tutarlılık katsayısı .93 bulunmuştur. Ölçeğin iki hafta ara ile yapılan test-tekrar test güvenirlik çalışmasında ise pearson momentler korelâsyon katsayısı r??=.996 (p<.01) bulunmuştur. Ayrıca, ölçeğin madde-toplam korelasyonlarının .35 ile .75 arasında sıralandığı ve t-testi sonuçlarına göre %27’lik alt-üst grupların ortalamaları arasındaki tüm farkların manidar olduğu (p<.001) bulunmuştur. Bu bulgulara dayanarak, YYDÖ’nün geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000130971/5000154023https://hdl.handle.net/20.500.12428/1426
Collections
The following license files are associated with this item: